lördag 19 augusti 2017

Avslutade fastan igår efter 121 timmar

Sista knappa dygnet på fastan var inte riktigt lika lätt som tidigare i veckan. Sov lite sämre sista natten, magen väsnades och idag har var jag lite andfådd särskilt på morgonen. Blev lite hungrigare på slutet också. Kanske mest för att jag visste att jag snart skulle äta :). Detta är ingenting som avskräcker mig dock. Jag kommer att köra sådana här fastor igen så småningom. Kanske blir det bara fyra dygn då :).
Gårdagens middag. Hemgjord kycklingbuljong (fettet kvar). Grönsaker med olivolja. Avokado. Syrad vitkål.
Den största positiva effekten jag har fått är helt klart det sänkta blodsockret. Trodde ALDRIG att jag skulle nå de låga blodsockernivåerna. Det har varit nere på 4.1. Jag har försökt med flera olika saker för att sänka mitt fasteblodsocker, d.v.s. mitt blodsocker när jag kliver upp på morgonen, tidigare. Har funderat en hel del på varför det ofta är så högt. Jag hoppades att det skulle gå ner av att vara i ketos, jag har provat att ta glycin, L-glutamin och resistent stärkelse i form av potatismjöl. Jag har kollat om träning sänker blodsockret. Jag har haft uppehåll med kaffe. Funderade på om det högre blodsockret berodde på stress så jag har kört yoga och avslappningsövningar. Ingenting har gett någon riktigt bra effekt. I morse var blodsockret redan 5.2 fast jag bara åt ovanstående samt drack en topp örtte med kokosolja igår. Håller tummarna för att det håller sig däromkring åtminstone även framåt.

Förutom det tycker jag att jag har haft bättre energi än vanligt. Jag har varit klarare i huvudet. Samtidigt får jag alltid ett lugn när jag fastar. Det får jag även om jag bara fastar 24 timmar fast nu blev det ännu mer påtagligt. Det är precis som att hjärnan varvar ner på något sätt. Jag har kört den lilla träning som jag planerat. 2 korta men intensiva styrkepass och en längre promenad. Samt gått i en massa trappor på jobbet förstås :). Har känt mig lika stark fysiskt som vanligt om inte starkare.

Allt har fungerat hur bra som helst. Trots jobb och skolstart för barnen i ny skola. Kanske är det just därför. Jag har haft ganska fullt upp. Fokus på annat. Det är kanske till och med lättare att fasta när man jobbar. När jag kör 24-timmarsfastor tycker jag det, men en så här lång fasta trodde jag skulle vara annorlunda. Måndag, tisdag och ondag behövde jag inte fixa mat till barnen heller. Det underlättar också. Min särbo har varit hos oss i veckan och hade med sig en massa rester från helgens festligheter.

Energin är kvar idag. Både kroppsligt och mentalt. Har fått en massa gjort redan idag. Kommer att fortsätta att mäta blodsocker och ketoner ett tag för att se vad som händer framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar