tisdag 3 oktober 2017

God och bra mat som nästan lagar sig själv

Trots att jag är trött och inte har någon vidare energi vill jag fortfarande försöka äta bra mat. Då är det bra med rätter som går snabbt att laga, eller sköter sig själv. En favorit är Pulled Pork eller Pulled Beef. Det krävs väldigt lite förberedelser, jag brukar stoppa in den i ugnen på morgonen (när jag är som ”piggast”) och så är det klart lagom till middagen på kvällen. Däremellan behöver man inte göra någonting alls.
Jag har gjort Pulled Pork många gånger, men i söndags gjorde jag Pulled Beef för första gången: Gjorde den på högrev från Gårdssällskapet. Jag använde ett recept från Paleoskafferiet och Under vårt tak. Det blev väldigt gott. Jag har ingen Crock-Pot så jag använder en stor gjutjärnsgryta istället och hade den inne på 125 grader i ca 8 timmar totalt. Lite ändringar i receptet gjorde jag. Tog 1 msk spiskummin i tacokryddan för det tycker jag är gott. Skulle kunnat ta ännu mer för det smakade ändå inte jättemycket. Hade inget vitlökspulver eller lökpulver så det hoppade jag över och sedan tog jag vanliga chiliflakes istället för chili eftersom det var det jag hade hemma. Barnen åt den i hamburgerbröd och själv åt jag den tillsammans med grönsaker och hemgjord majonnäs.

Till och med dottern, som inte har varit så väldigt förtjust de gånger jag har gjort Pulled Pork tidigare, gav detta väl godkänt :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar