lördag 2 september 2017

#WarOnCancer

Jag fick ett armband av min älskling i födelsedagspresent. Inte vilket armband som helst utan ett armband som bidrar till cancerforskning. På siten WarOnCancer.com kan man följa personer som kämpar mot olika cancersjukdomar. Man kan också dela med sig av sin egen historia.
Själv bedriver jag mitt eget lilla krig mot cancer kan man kanske säga. Den kost jag äter motverkar inflammation (som står bakom de flesta kroniska sjukdomar vi har idag, inklusive cancer), den stärker immunförsvaret och är icke-cancergödande. Socker är i allra högsta grad cancergödande. Socker är turbobränsle och det är precis vad cancerceller behöver för att kunna växa med den fart och intensitet som de gör. Att äta en ketogen kost med mycket naturliga fetter och minimalt med kolhydrater är att göra det extremt svårt för cancerceller att växa och överleva.

Jag läste någonstans att med den cancerutveckling och prognos som är idag kommer varannan svensk att drabbas av cancer. Det blir alltså du eller jag. Jag är helt övertygad om att risken att det blir jag är betydligt mindre än att det blir någon annan som äter den diet som de flesta gör idag. En diet med framförallt en hög andel kolhydrater.

Att bidra till cancerforskning är naturligtvis bra. Jag är däremot väldigt emot Cancerfonden som säljer (eller lånar ut sitt namn till företag som säljer) godis och bullar för att få in pengar. Det är rätt kontraproduktivt. Jag tycker också att det bedrivs alldeles för lite forskning kring hur kosten påverkar cancer. Exakt vilka forskningsprojekt WarOnCancer bidrar till vet jag inte än, men armbandet är fint och texten "#WarOnCancer" tilltalar mig. Man kan kriga mot cancer på många sätt. Ett effektivt sätt är att stärka sitt immunförsvar, läka ut sina inflammationer och inte äta en cancergödande kost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar