fredag 8 september 2017

Köttbuljong

Jag har kokat köttbuljong för första gången i mitt liv. Det var lite annorlunda mot kycklingbuljong som jag kokat tidigare. Mest för att det tog mycket längre tid och att det krävdes en mycket större kastrull. Märgbenen jag beställde från Gårdssällskapet var stora och trots att jag fick hjälp av mina föräldrar att såga itu dem så fick de inte plats i någon av mina kastruller. Tur att jag fick låna en 10-litersgryta.
48 timmar effektiv koktid tog det. Stängde av under natten. Gjorde precis som det stod i det här receptet. Kanske skulle det varit salt i, men det kan man ju också tillsätta när man använder buljongen sedan. Nu är fettet separerat (bilden ovan) från buljongen. Det blev massor! Fettet använder jag nu att steka i. Riktigt gott faktiskt. Och mejerifritt. Buljongen ligger i frysen i burkar. Den ska jag prova att göra den här köttfärssoppan med om några dagar, Jag kommer att göra något annat mejerifritt bröd till, men kesobrödet som finns med här kan jag rekommendera om man äter keso.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar