söndag 10 september 2017

Blodsockret efter fastan

Ända sedan andra dagen på min senaste långfasta har mitt fasteblodsocker legat väldigt lågt och fint. Tidigare låg det oftast över 6.0 och nu har det oftast legat under 5.0. Oavsett ketonnivå. Jag vet inte om det är så enkelt som att det beror på frånvaron av mejerier. Kanske lite det och lite av andra faktorer. Fastan i sig kanske bidrog. Jag har aldrig mätt blodsockret så här noga och ofta när jag provat mejerifritt tidigare. Jag saknar inte mejerierna så jag kommer i vilket fall som helst inte att ta tillbaka dem i min kost som förut. Oavsett om jag får några kortsiktiga fördelar med att undvika mejerier eller inte så finns det många långsiktiga hälsofördelar med att utesluta mejerier som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Som vanligt vill jag ha svar, men det kan man inte alltid få säkert. På torsdag har jag kört strikt mejerifritt i en månad, jag fortsätter med det i en månad till. Efter det kanske jag provar någon mejeriprodukt och kollar blodsockret efter. Det skulle kännas bättre att äta mejerier någon enstaka gång när man t.ex. är bortbjuden om det inte fick några större konsekvenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar