måndag 28 augusti 2017

Hur jag hanterar festliga tillfällen

Att vara bjuden på fest eller middag är inte alltid helt enkelt när man inte äter som de flesta andra. Det finns lite olika varianter på hur jag hanterar det. Hoppas på det bästa, att det ska bjudas på mat som man kan äta något av är nog den sämsta varianten. Bättre är att ringa och fråga vad värden tänker bjuda på, eller meddela att man tar med sin egen mat. Det är bättre att ta kommandot och styra själv.

Är det jag själv som ska bjuda på middag är det väldigt mycket lättare. Vi hade ju släkten på middag i somras. Då fick jag bestämma vad vi skulle äta och lagade det mesta av maten. För ett par veckor sedan hade min särbo konfirmation för sin yngste son och då hjälpte jag också till att göra mat som passade mig.

I lördags var vi på kräftskiva. Jag tog med mig en avokado, två kokta ägg och hemgjord majonnäs. Sedan åt jag förstås massor med kräftor. Det fanns både glutenfritt bröd och glutenfri Västerbottenostpaj eftersom sonen i huset är glutenintolerant, men jag brukar inte äta vanliga glutenfria alternativ eftersom jag tycker det är för mycket kolhydrater. Dessutom äter jag inte mejerier just nu i alla fall. Senare på kvällen blev det ostbricka och ännu senare glass som också gick bort av förklarliga skäl. Jag var rätt nöjd med det jag hade ätit och glass, godis och fikabröd är jag väldigt sällan sugen på det numera, så det var inga problem att avstå.
Alkohol dricker jag i stort sett inte. Det brukade funka för mig att ta 1-2 glas vin. Jag väljer alltid ett vin med extrem låg sockerhalt. Fast nu tycker jag inte riktigt det funkar längre. Jag har blivit mer lättpåverkad av någon anledning. Vissa gånger blir jag påverkad redan efter ett glas och blir jag påverkad så överäter jag. Så jag vågar inte längre. Det är inte värt det. Jag är ändå inte sugen. Det är mest att det är socialt och festligt att ta ett glas vin, men det får gå ändå. I lördags var jag bara nöjd över beslutet att inte dricka något. Ännu nöjdare var jag igår då jag var relativt pigg trots att det blev sent i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar