torsdag 17 augusti 2017

Fastan fortsätter och mejerifritt

Är nu uppe i drygt 100 timmars fasta. Det går förvånansvärt lätt. Inte för att det var några större problem när jag långfastade förra gången, men den här gången känner jag inte av den andfåddhet och matthet som jag kände kortare stunder förra gången eller toalettspringet på nätterna överhuvudtaget. Sover väldigt bra för tillfället. Blodsockret är lågt, det har hållt sig mellan 4.1 och 4.7 sedan i tisdags. Fick äntligen mina ketonstickor igår också så jag fick ett kvitto på att värdet är högt. Det indikerar att kroppen använder mestadels fett som bränsle. Att jag för en gångs skull inte fryser och är iskall om händer och fötter är ytterligare ett tecken på det. Har bra energi och är klar i huvudet.

Om det inte känns sämre imorgon när jag vaknar så kör jag på till middag imorgon kväll som planerat. Då ska jag börja försiktigt med min hemgjorda buljong, avokado, syrad vitkål och lite grönsaker med olivolja. Sedan fortsätter jag att öka upp lugnt och försiktigt. Sedan ska jag äta som vanligt ”som om ingenting har hänt” som Dr. Jason Fung säger. Nu planerar jag också att köra mejerifritt (förutom smör) i minst en månad.

Jag har provat mejerifritt tidigare, men inte märkt någon skillnad på någonting alls egentligen. Ska erkännas att jag nog äter onödigt mycket ost. Inte alla ostar utan vanlig mildost som hushållsost eller gouda och bara när den är i skivor. Inte stavar eller tärningar. Bara i skivor. Triggar jag på just skivad hushållsost? Så är det nog :-P. Jag äter även vispgrädde, creme fraiche, smetana och andra ostar, men där har jag inga problem med att äta lagom. Förutom det så läser jag hela tiden om att mejerier är något man ska vara sparsam med som vuxen.
Martina Johansson skriver t.ex. i sitt senaste inspirationsbrev: ”Varför är det (mejerier) ett problem? För det blir väldigt höga östrogennivåer i produkterna som kommer från en gravid och lakterande ko! Östrogen som hamnar i din kropp och sabbar din hälsa och viktminskning. Östrogen som ger mer IGF-1 som ökar risken för tillväxt av... till exempel cancerceller.”

Jonas Bergqvist skriver också i sitt inlägg om periodisk fasta att: ”Det som frisätter IGF-1 i kroppen är kolhydrater, insulin, protein, en stor mängd mat samt tillväxthormon.” Ost innehåller väldigt mycket protein och äter man då mycket av det också så…

Även Dr. Mark Hyman, vars blogg jag följer, skriver om detta och anser att man bör avstå från alla mejerier förutom smör från gräsbetande kor. Han skriver också bl.a. följande: ”Countries with the lowest rates of dairy and calcium consumption (like those in Africa and Asia) have the lowest rates of osteoporosis.”

Kasein, som är huvudbeståndsdelen i mjölkprotein, sägs vara inflammationsdrivande och beroendeframkallande. Precis som gluten och socker.

Många anledningar till att göra ytterligare ett försök alltså. Om jag märker skillnad den här gången får jag nog bita i det sura äpplet och bara äta mejerier i undantagsfall. Märker jag ingen skillnad kommer jag ändå att äta mycket mindre mejerier efter det totala stoppet. Det krävs onekligen lite mer fantasi vid matlagningen när man ska välja bort mejerier, men det får jag försöka hantera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar