onsdag 15 juni 2016

Överviktig och undernärd - samtidigt

Jag läste en intressant artikel via Ett sötare blods facebooksida igår. Är det möjligt att vara både överviktig och undernärd? Jag hade faktiskt inte tänkt tanken förrän för ett par veckor sedan. Fast när man tänker på det så är det nog fullt möjligt. Många överviktiga äter en väldigt näringsfattig kost som är full av socker och gluten. Hela måltider byts ut mot godis, snacks, kakor och halvfabrikat. Dessutom slutar magen att fungera som den ska och den lilla näring man får i sig tas inte upp ordentligt.
Jag kan nog själv vara ett exempel på det. Jag har ändå ätit ganska bra mat även innan jag blev sockerfri senast, i oktober 2015. Fast min mage fungerade väldigt dåligt och gjorde det fram till för ett halvår sedan. Min stora socker- och glutenkonsumtion tillsammans med överätning hade antagligen gjort att det var stor obalans i tarmarna. Utan att gå in på detaljer så var det uppenbart att mycket av den näring som jag åt inte hann eller kunde tas upp innan det kom ut. När det är så här hjälper det inte att bara börja äta bra mat, man behöver även läka tarmen med olika kosttillskott och det kan ta tid.

Jag är osäker på vad som egentligen har gjort vad just med min mage, men att äta Cellenzym till varje måltid under en månad gjorde stor skillnad.

Nu tänker jag mycket på att det jag stoppar i mig ska vara något som stärker och läker kroppen. Socker och gluten bryter ner och ställer till det på olika sätt. Jag har ägnat 8 månader åt att försöka ställa allt till rätta i min kropp. Jag har ätit bra mat utan avsteg och ätit massor med kosttillskott. Det känns ändå som att det är en bra bit kvar innan jag är framme vid målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar