måndag 23 maj 2016

Provar mejerifritt

Jag ska prova mejerifritt i en månad. Började i onsdags. Det kändes länge rätt jobbigt att behöva ta bort mejerierna, men nu när jag har gått och tänkt på det ett tag så känns det bara bra. Det är ett test, jag kommer antagligen inte att göra det för alltid. Tanken är att energiintag, protein-, kolhydrat- och fettmängd ska vara den samma.

Det var flera anledningar till att jag bestämde mig för att testa till slut.
  1. Påverkar det fasteblodsockret?
  2. Kan jag bli av med den envisa aknen på hakan?
  3. Slutar magen bullra som den gör vissa dagar?
  4. Kan det få kilona att trilla av lite snabbare?
Fast på vägen har det blivit så att fasteblodsockret har gått ner redan innan. Den senaste månaden har bara ett enda mätresultat varit över 6.0. Flera dagar har det varit så lågt som 5.4. Glycinet gav resultat, det märkte jag direkt och kanske även L-glutaminet på kvällen. De tre senaste veckorna har jag också tränat mycket. Träning gör så att GLUT-receptornerna öppnas och tar upp sockret i blodet. Martina skrev ett intressant inlägg som berör detta idag.

Akne har jag nästan inte heller just nu. Får se om det håller sig borta, det brukar komma tillbaka förr eller senare.

Angående vikten hade jag gått ner 2 kg på en månad senast jag vägde mig och det är jag väldigt nöjd med. En långsam, men stabil viktnedgång de få kilon jag har kvar skulle inte sitta fel.

Trots att flera av anledningarna till att jag bestämde mig för att testa mejerifritt inte är helt aktuella längre så tycker jag det kan vara spännande ändå. Det kanske får effekter som jag inte räknat med eller tänkt på.

En sak som är rolig är att jag redan har hunnit att prova flera nya jättegoda maträtter. Det finns massor med recept på nätet, bara att googla.

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag undrar om du har gått en Nystartskurs på Sockerskolan? Jag går den nu och en av våra uppgifter under utbildningen är att söka upp en tidigare elev och ringa upp henne/honom, jag undrar om jag i så fall kan få ringa dig? Varma hälsningar / Anna, bagageficka@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Det stämmer. Jag mailar dig :).

      Radera