onsdag 18 maj 2016

7 månader utan socker

Idag firar jag 7 månader som sockerfri. Just för tillfället känns det mesta lätt, men annars har även den senaste månaden varit tuff bitvis. Maten och att hålla mig sockerfri känns som det minsta problemet. Det går väldigt lätt, åtminstone så länge jag väger min mat, lägger in den i kostbevakningen och håller koll på hur mycket det blir. När jag gör det kan jag släppa maten mellan måltiderna och jag tänker väldigt lite på det. När jag INTE väger maten blir det däremot mycket funderingar på hur mycket jag egentligen äter och det blir mer tankar på mat än vad jag vill att det ska vara.

Den här månaden har jag alltså vägt maten och lagt in det i kostbevakningen. Ligger på mellan 1900-2000 kcal. Någon dag lite mindre och någon dag lite mer. På Mallorca när jag inte hade möjlighet att väga maten blev det definitivt mer som det lätt blir när jag äter "fritt".
Jag är inte supernoga, men ganska. Ibland väger jag rå vikt och ibland tillagad vikt och jag tar inte med fett som jag steker i. Det blir det som är enklast. Det verkar fungera ändå. Den här månaden har jag gått ner drygt 2 kg vilket innebär att jag nu väger mindre än jag gjort någongång under de här 7 månaderna. Vägde mig före och efter Mallorcaresan också och trots all träning gick jag faktiskt upp några hekton under den veckan. Det känns lite orättvist med tanke på att jag bara åt bra mat hela veckan och inte smakade en enda smula av alla efterrätter som fanns både till lunch och middag.

Jag har kommit igång ordentligt med träningen igen efter Mallorcaresan. Det blir mycket träning, men i princip bara lågintensiva pass och det verkar min kropp klara av. Det är bara när jag simmar som jag försöker ta i lite mer. Känner att jag mår väldigt bra av att träna. Det är härligt att kunna utnyttja transporten till och från jobbet också. Morgonjoggen är bäst.

Det som har varit tufft är det mentala, men sedan senaste tilläggen i min Biokemiska reparation med bl.a. mer 5-HTP känns det riktigt bra. Det är bara att hoppas att det håller i sig. Sömnen fungerar lite bättre också. Jag får sova lite mer ostört. Tyvärr blir det fortfarande lite problem om jag blir väckt på natten. Då tar det ofta ca 2 timmar innan jag kan somna om. Den lugna träningen bidrar säkert också till att jag mår bättre för tillfället.

Det är bara att fortsätta för det här verkar ju funka, men följande månad tänker jag testa att äta mejerifritt. Mer om det i ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar