tisdag 19 april 2016

Träningsläger på Mallorca närmar sig - planering

Om 9 dagar åker jag och min älskling till Mallorca på triathlonläger. Det blir alltid en utmaning med maten när man åker bort. Nu ska vi dessutom träna en hel del och jag har ingen aning om hur mycket jag behöver äta för att orka träna 1-3 pass om dagen. Att gå på hungerskänslor är ingen bra idé. Jag har svårt att känna när jag är hungrig eller mätt. Förra året när jag var på cykelresa var jag inte särskilt hungrig under själva cykelturen. Hade till och med svårt att får i mig mat när vi stannade för lunch, men sedan när vi kom hem blev jag jättehungrig/sugen och åt hur mycket (kladd) som helst innan middagen. Sedan fortsatte jag att äta under middagen :(.

Frukosten blir nog inga större problem. Antar att det är buffé och kommer att finnas ex. ägg och bacon. Det kan jag äta varje dag om det är så. Lunchen är också i bufféform. Förhoppningsvis finns det något vettigt att välja där. Kompletterar med smör och olivolja. Olivolja kommer jag att ta med mig hemifrån för säkerhets skull. Till middagen är det en färdig meny man får, men med salladsbuffé till så det ska väl lösa sig det också.
Här ska vi vila oss mellan träningspassen.
För säkerhets skull kommer jag att ta med mig te, neskaffe, smör, kokosolja, MCT-olja, vattenkokare, stavmixer och mixerkärl hemifrån så att jag kan göra fett-te eller fett-kaffe vid behov. Ägg och babybel får också följa med så att jag kan ta det som ytterligare mellis. Middagen ligger ofta inte förrän kl. 20 så jag lär behöva det. Jag kommer att äta 3 mål mat om dagen. Så likt hemma som möjligt i både mängd och energifördelning. Plus mellis då.

Under längre cykelturer kommer jag att ta med mig kokta ägg och paranötter. Har även köpt torkad frukt utan tillsatt socker som jag ska ha med mig som nödproviant ifall jag kroknar. Frukt är ingenting jag äter i vanliga fall, men om det handlar om att ta mig hem så kan jag tänka mig att göra ett undantag. Hellre det än någon sliskig gel eller energibar. Jag tror faktiskt inte att jag ska hamna i den situationen, men ändå. Kommer säkert att sno med mig både ägg och bananer från frukostbuffén. Ska testa att dricka avsvalnat fett-te med MCT-olja. Då kan jag ha en flaska med det med mig när vi cyklar och få bra energi av det.

Jag kommer ju inte att kunna väga och mäta maten som jag gör hemma så målet är att vara socker- och glutenfri och att inte överäta. Jag får göra mitt bästa och vara snäll mot mig själv. Det är en vecka det gäller och snart är jag hemma igen och kan återgå till mina vanliga rutiner.

Det blir mycket planering, men som vi brukar säga: If you fail to plan you plan to fail.

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag har läst din blogg i flera månader men aldrig kommenterat tidigare. Jag vill verkligen tacka dig för allt du skriver. Jag befinner mig ungefär på samma ställe som du i min resa som abstinent sockerberoende, och din blogg hjälper mig oerhört mycket. Jag skulle kunna skriva under på nästan allt som du tar upp i bloggen. Jag hoppas att du har tid och lust att fortsätta skriva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Vad glad jag blir över att någon har glädje av det jag skriver.

      Radera