onsdag 6 april 2016

Det går upp och ner

Har mått riktigt bra i ungefär en månad, men veckan efter påsk började det dala för att sedan bli riktigt dåligt i söndags. Har varit trött och extremt låg. Har känt att abstinensen är i fara. Varför hålla på liksom, jag mår ju ändå inte bra i några längre perioder? Det har varit så flera gånger förut, men det känns ändå på ett annat sätt den här gången. Jag har varit trött, haft svårt att fokusera, varit väldigt ledsen, allt känns meningslöst, ingenting är roligt, sömnsvårigheter o.s.v. Klassiska symptom på utmattning. Fast jag vet inte riktigt vad jag har gjort för att hamna här nu. Jag har mina idéer, men jag vet egentligen inte. Var det för att jag tränade lite mer under påskhelgen och fick för lite sömn veckan efter (fast förresten, jag får nästan aldrig tillräckligt med sömn...)? Är det stegarbetet som suger energi? Är det en del relationer som tär? Har inte precis märkt av den här känsligheten förut och det är frustrerande att känna så här. Är så trött på att må dåligt så att jag nästan inte står ut.
Alla som är och har varit i samma situation säger att de känner igen sig och att det blir bättre. Det är en stor tröst. Har fått flera meddelanden och samtal från sockersystrar idag. Det är skönt att vi har varandra. Det finns alltid några som är i exakt samma situation och känner likadant.

Jag får försöka lära mig något av det här nu. Får inse att jag inte orkar köra på i samma tempo som innan. Jag har väl inte orkat då heller, men jag kände väl inte efter och kanske dövade en hel del känslor av stress och trötthet med socker.

  • Jag behöver komma i säng och släcka lampan tidigt även när jag är pigg. När jag är trött är det lätt, men när jag är pigg har jag en tendens att dra benen efter mig till sängen.
  • Jag behöver vara noga med maten. Det är jag redan. Äter jättebra mat. Så check på den.
  • Om och när jag tränar behöver jag tänka på återhämtningen extra mycket.
  • Jag behöver ta chansen till ensamtid hemma när jag får den.
  • När jag ska umgås med folk som tar energi, men som jag inte kan avstå ifrån, behöver jag ta hand om mig själv extra bra innan och efter.
Så nu blir det omstart. Stannar hemma från jobbet hela denna veckan. Chefen verkar vara förstående. Tackar och tar emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar