onsdag 2 mars 2016

Mängden mat igen

Som jag skrev för några veckor sedan har jag funderat på om jag äter för mycket. Särskilt med tanke på att jag har gått upp i vikt. Har lagt in det jag ätit i Kostbevakningen och tyckt att det har varit ok. Så jag har blivit lugn ett tag och tänkt att viktminskningen kommer nog, men det har inte hållit i sig så länge. Tycker att jag det känns på kläderna att jag gått upp ytterligare i vikt sedan jag vägde mig den 18/2.

Mitt motstånd till att väga maten är stort. Det har jag gjort så mycket när jag har försökt gå ner i vikt tidigare. Det har blivit så fixerat, handlat om gram hit och gram dit. Jag börjar väl ändå inse att jag behöver väga maten, men inte orkat ta tag i det. Nu har jag gått och tänkt på det ett tag och igår kände jag energin och viljan att göra det under en period.

Redan efter en dag känner jag mig annorlunda i kroppen. Kläderna spänner mindre och jag känner mig mindre uppsvälld. Tycker jag är piggare och känner större lust till att träna. Det känns ju som att jag faktiskt har ätit för mycket. För mycket kalorier, troligtvis i form av protein. Att det inte har synts när jag lagt in det jag har ätit i Kostbevakningen kan bara bero på att jag är väldigt duktig på att inbilla mig att jag inte har ätit så mycket. Jag lurar mig själv. Inte medvetet, men dock. Därför kommer jag att väga maten ett tag för att återigen lära mig vad som är lagom och sedan kalibrera ofta.
Att räkna kalorier är omstritt. Många säger att om man äter LCHF behöver man inte räkna kalorier utan bara känna efter när man är hungrig respektive mätt. Det kanske funkar för en normal människa, men jag är överätare och har svårt att känna när jag är hungrig på riktigt och när jag är mätt.

Hur vet man hur mycket man ska äta? Man kan få hjälp med en s.k. matplan på t.ex. Sockerskolan. Det kostar en slant, men kan vara ett bra stöd om man inte har kunskapen eller känner sig osäker. För min egen del har jag läst en hel massa om energibehov och fördelning mellan protein, fett och kolhydrater så jag tror jag har kunskapen. Känner mig så pass säker att jag provar ett tag. Är inte alls främmade inför att ta hjälp om jag märker att det inte funkar.

Jag börjar med att lägga mig på ett energiintag på strax under 2000 kcal/dag. 2000 kcal/dag är det jag förbrukar vid lätt aktivitet, d.v.s. träning 1-3 gånger i veckan. Vill inte riskera att äta för lite och få sug. Tränar jag mer framöver så får det bli bonus. Proteinintaget lägger jag på 1 g/kilo kroppsvikt jag vill väga. Fettintaget på 75-80 E%. Sedan blir det inte mycket kvar till kolhydrater och det är precis som det ska vara. Lite kolhydrater = lite sug är min erfarenhet. Man kan räkna ut sitt energibehov här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar