torsdag 31 mars 2016

Huden

Jag har haft en del hudproblem genom åren som har varit svåra att bli av med. Det har varit torr och känslig hud, akne och eksem. Jag har alltid varit noga med min hud och använt bra hudvårdsprodukter. Det är viktigt för mig och jag tycker det är avkopplande att göra t.ex. en ansiktsmask hemma eller hos hudterapeuten lite då och då.

Jag har använt lite olika märken som Marja Entrich, Decleor, Dermalogica och Exuviance. Varken Marja Entrich eller Decleor räckte till för min torra hud. Dermalogica var bättre, men inte fullt ut. Hade akne under en massa år i form av massor av små, små finnar som försvann snabbt, men det kom hela tiden nya.

Gick till läkare och fick antibiotika, men trots lång behandling kom aknen tillbaka direkt när jag slutade. Sedan träffade jag en läkare som skrev ut två olika krämer som jag använde och de fungerade mycket bättre, men huden blev torr, röd och fnasig, aknen kom tillbaka efter ett tag och jag behövde ta till krämerna igen. Det var först när jag började med Exuviance och med AHA-penslingar hos min nuvarande hudterapeut som jag blev av med aknen. Nu har jag det lite ibland på hakan och just det kan bero på problem med magen och levern. Det kommer att ge sig efter hand.
Jag hade eksem runt ögonen i många år. För ett par år sedan började jag också få eksem på dekolletaget. Mot eksemen hjälpte inga hudvårdsprodukter eller behandlingar. Inte heller de kortisonkrämer som en läkare skrev ut hjälpte. Det var först när jag provade att ta ett B-vitaminpreparat som de försvann så min egen diagnos är att eksemen berodde på B-vitaminbrist. Nu har jag inte haft eksem någonstans på ett och ett halv år. Är inte längre torr eller särskilt känslig heller. Min goda hudkondition beror säkert på att jag inte äter socker också.

Pratade med en f.d. kollega om eksem. Han hade eksem under klockarmbandet. Det hade hans pappa också så han tänkte att det kanske bara var så det var. Sedan slutade han att äta bröd och att äta frukost och eksemen försvann.

Det är inte så konstigt egentligen. Socker eldar på inflammationer i kroppen och eksem är just en inflammatorisk hudsjukdom.

Det finns mycket att vinna på att bli sockerfri :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar