måndag 7 mars 2016

Funderingar kring blodsocker

Nu när stegarbetet har kommit igång ordentligt och jag har lite mer energi och ork poppar det upp lite gamla intressen som jag vill ta reda på mer om.

Ett sådant intresse är det här med blodsocker, insulin, ketoner och fettförbränning. Bara för att det är kul att mäta köpte jag en keton- och blodsockermätare för lite drygt ett år sedan. Då ville jag prova att försöka komma in i optimal ketos för att känna på hur jag mådde på det. Det gick väldigt snabbt att komma in i optimal ketos, d.v.s. ett ketonvärde över 1.5 mmol/l. Det var svårare med blodsockret som inte alltid varit optimalt. Fasteblodsockret ska ligga på mellan 4.0 och 6.0, under 5.0 tycker några. 6.1 är gränsen för typ-2-diabetes läste jag någonstans. Mitt fasteblodsocker har ofta legat på över 6.0. Vet inte om jag är i ketos just nu, det känns inte viktigt, men jag vill gärna ha ett normalt blodsocker och det har jag inte. De senaste fem mätningarna har legat på 6.0-6.3. Något tidigare värde har varit 6.8.
Har läst mycket i Martinas blogg om det här. Enligt henne är ett blodsocker under 4.5 optimalt. Då är fettförbränningen på topp och det är extremt svårt att lägga på sig fett. Om man däremot har ett blodsocker på över 6 lägger kroppen lätt på sig fett runt höfter och lår (det har jag märkt). Martina menar att om man har ett högt fasteblodsocker trots att man inte har diabetes och kanske t.o.m. är i ketos, har man en viss stress i kroppen. Det stämmer ju på mig så det kan säkert bero på det. Hennes rekommendation är att ta hand om sina binjurar, t.ex. sova bra, stressa mindre, inte dricka kaffe, inte äta socker. De två första är lättare sagt än gjort. Jag tar även binjureextrakt i min biokemiska reparation för att stärka binjurarna.

Andra tips som Martina ger är att träna och där har jag märkt skillnad tidigare. I höstas när jag tränade mycket, typ varje dag, mätte jag blodsockret ett tag och då var det bra mycket lägre. Jag tränar nog inte tillräckligt mycket ännu för att jag ska få den effekten. Sedan finns det kosttillskott att ta som sänker blodsockret. Jag äter redan ganska många kosttillskott för tillfället så det känns som att det räcker. Kanel sänker tydligen också blodsockret, men det krävs höga doser.

Förutom att jag stör mig på att ha ett onormalt blodsockervärde och att jag har lite svårt att gå ner i vikt (som kanske kan bero på blodsockret och det påföljande insulinpåslaget?) tänker jag att det kanske inte är jättebra att jag som sockerberoende har en lever som producerar en massa glukos som kroppen måste hålla i schack med insulin. Att det är levern som producerar glukosen vet jag ju eftersom jag äter så pass lite kolhydater. Men det kommer kanske att lugna sig om ett tag när binjurarna har hämtat sig ytterligare.

Jag tycker det här är väldigt intressant och jag skulle gärna vilja att någon förklarade det lite mer ingående, men det är inte många som vet. Om det är någon som vet exakt hur detta fungerar så skicka gärna ett meddelande via min facebooksida. Sedan jag striktade till min kost har jag i alla fall mer energi till att träna så den biten kommer i alla fall att lösa sig. Sedan får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar