måndag 22 februari 2016

Vad ska man äta?

Om man, som jag, äter abstinent kost kan det vara klurigt att veta vad man ska äta. Eller väldigt enkelt. Det finns egentligen inget rätt och fel. Det som funkar det funkar och det som inte funkar äter man inte. Vad som funkar är olika för alla. En grundregel är att utesluta gluten och socker. De flesta sockerberoende äter lågkolhydratkost.

Jag är lyckligt lottad. Jag triggar på få saker som är riktig mat. Till riktig mat räknar jag inte pizza, pommes, halvfabrikat och annan skräpmat. Jag klarar om det är pyttelite socker i maten, men när jag lagar mat själv, som jag oftast gör, så är jag väldigt noggrann med att kolla allt så att det säkert är sockerfritt. När jag äter ute brukar jag äta det jag tycker borde vara sockerfritt och kollar bara så att det är glutenfritt. Det har funkat hittills.

Jag äter 3 mål om dagen. Frukost, lunch och middag. Ibland behöver jag ett mellanmål och då är det lite knivigare. Då är det lätt att det blir för mycket om jag väljer fel. Det brukar bli ett kokt ägg och kanske någon ostbit. Ägg är väldigt säkert. Det triggar mig inte alls och det mättar bra. Har man lite sug så hjälper det ofta mot det också.

Det är en sak som jag funderar på just nu och det är mejerier. Många triggar på mejerier. Det beror på att man reagerar på proteinet kasein som finns i mjölk. Jag triggar inte på det och jag mår inte dåligt av det på något annat sätt heller vad jag har märkt, men en del får problem med att gå ner i vikt p.g.a. mejerier och det kanske stämmer in på mig. Jag dricker inte ren mjölk, men har en del vispgrädde i maten. Äter också mycket olika typer av ost. Det skulle kännas svårt att ta bort alla mejerier, men jag kan tänka mig att testa under en period om vikten forsätter att gå åt fel håll.
Sockerberoende eller inte så mår i princip alla bättre på en kost med mycket mindre kolhydrater och mer naturliga fetter. En sådan kost är antiinflamatorisk till skillnad från en kost med mycket kolhydrater som eldar på inflammationer i kroppen. Man kan få hjälp med mycket bara genom att ändra sin kost. Diabetes, depression, ledvärk, oro, ångest, svängande energinivåer och huvudvärk är bara några exempel på vanliga åkommor som lindras eller försvinner helt med lågkolhydratkost.

Läste följande, skrivet av Ulf Stenström som driver bloggen Sockerbombad: "SOCKER - Vår tids vanligaste och farligaste knark. - I stort sett alla missbrukar det utan att ens veta om det.
Konsekvenserna är bokstavligt talat dödliga eller kraftigt försämrande för hälsan och förmågan att ens tänka klart."

Med tanke på de problem jag och många andra har så är jag benägen att hålla med. Jag är glad att jag har hittat orsaken till mina problem. Livet är för dyrbart för att gå omkring och må dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar