måndag 8 februari 2016

Kaffe eller inte kaffe - det är frågan

När jag började fördjupa mig mer i sockerberoende och sedan också gick nystartkursen fick jag lära mig lite nya saker om kaffe och dess effekter. Att man kan bli beroende av kaffe och koffein också visste jag, men vad jag inte visste är att kaffe triggar insulinproduktionen och stressar binjurarna. Att det triggar insulinproduktionen skulle kunna medföra att sötsuget ökar, vilket är extra olämpligt om man är sockerberoende och redan kämpar med det. Många av oss sockerberoende är också utbrända med stressade binjurar, även jag, och det skulle i så fall vara ytterligare en anledning till att jag borde dra ner eller t.o.m. sluta med kaffet.

Martina Johansson har skrivit många blogginlägg om kaffet och dess effekter här. Bl.a. skriver hon att hon går ner i vikt när hon inte dricker kaffe. Fast då verkade det som att hon drack massor med kaffe, det gör ju inte jag så den effekten kanske inte jag kan räkna med att få.

Jag har aldrig känt mig uppvarvad p.g.a. av kaffe. Kanske någon gång för länge sedan när jag druckit stora mängder. Har inte känt att det triggat mig heller. Tvärtom har det räddat mig många gånger när sötsuget varit jobbigt. En kopp kaffe och så har suget varit spårlöst borta.

När jag först hörde om kaffets effekter på ev. sötsug började jag fundera, men såg ingen anledning att sluta eftersom jag inte kände av det. Däremot har mitt kaffeintag minskat lite av sig självt sedan jag blev sockerfri i oktober. Har kvar mitt fettkaffe till frukost och ibland händer det att jag tar en liten kopp vid lunch. Innan var det minst 3 koppar kaffe per dag. Tidigare har jag inte haft några problem med att dricka kaffe sent på kvällen också, men det vågar jag inte prova nu. Nu har jag också hittat örtte och rött te så det bli ofta det på eftermiddagen.

Nu när jag även har fått upp ögonen för kaffets effekter på binjurarna så har jag blivit mer motiverad att prova att dra ner ytterligare på kaffet. Provade fett-te nu ikväll på rött te, smör och kokosolja. Det var jättegott. Ska ta det till frukost i morgon istället för fettkaffe så imorgon blir det kaffefritt. Sedan får vi se :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar