söndag 31 januari 2016

Tankens kraft

Jag har nyligen läst en bok som heter "Lär dig leva" av Mats och Susan Billmark. Den handlar om hur man kommer till rätta med stress och oro genom t.ex. hälsosamma tankar. Jag känner igen mig mycket i boken och särskilt i kapitlet om hälsosamma tankar. Att tänka negativt kan bli ett beroende. Man uppnår ju någonting med det, man får uppmärksamhet och hjälp av andra och de tycker synd om en. Min egen känsla är att jag själv gnäller mindre nu än jag gjorde för några år sedan och att jag tänker mycket mer positivt. Det gör enorm skillnad på välmåendet.
Det är också viktigt att omge sig med människor som ger en energi. Känner man att människor tar ens energi och drar ner en är det dags att försöka dra ner på umgänget. Jag tror mer på att umgås med människor som är som man själv skulle vilja vara eller har något som man själv skulle vilja ha än att bara träffa folk som bekräftar ens negativa tankar.

Jag gick till en samtalsterapeut en gång som var jättebra att prata med tyckte jag då. Hon bekräftade mig hela tiden. Hur jobbigt det var för mig och hur synd det var om mig. I efterhand har jag insett att jag inte blev utmanad och kom därför inte vidare.

Det finns flera tips i boken på hur man kan ändra sitt tänkande.

En person som jag beundrar mycket och är ett mycket bra exempel på vad man kan uppnå med tankens kraft och positivt tänkande är triathleten Sharhrzad Kiavash.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar