fredag 1 januari 2016

Min nyårsafton - recept på broccoligratäng

Gårdagkvällen var en av de bästa nyårsaftnar jag haft, tror jag. Våra tre gäster, varav två bor på vår gata hade med sig sin egen mat. Jag lagade bara mat till oss. Det kändes avslappnat och lugnt. Min dotter hade gjort efterrätt till barnen och jag dukade fram lite godis och snacks senare på kvällen, men jag kände mig inte påverkad av det. Kände mig närvarande och med i samtalet hela tiden.

Gästerna hade förvarnat att det skulle gå hem tidigt och så skedde också, vilket nog var ganska bra för mig också. När vi hade tittat på fyrverkerierna vid tolvslaget var det bums i säng.

Vår nyårsmiddag blev lyckad. Helstekt oxfilé, broccoligratäng, bea, vitlökssmör och sallad. Broccoligratängen är ett smarrigt tillbehör till nästan vad som helst.
Broccoligratäng
1/2 purjolök skuren i 5 cm långa bitar och delad i fjärdedelar på längden.
250 g broccoli i buketter.
Förväll purjolöken i 3 minuter i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och lägg grönsakerna i en ugnsfast form. Smula 150 g fetaost över grönsakerna.
Vispa 4 ägg och 3 dl vispgrädde. Salta. Häll äggstanningen över grönsakerna och fetaosten. Dela 8 coctailtomater i halvor och toppa gratängen med dem.
Tillaga i ugnen i 225 grader i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar