söndag 17 januari 2016

Hur jag hanterar hunger och sug

Sedan jag kom tillbaka från Egypten har jag varit lite extra hungrig. Jag trodde i alla fall att det var hunger (har svårt att känna skillnaden mellan hunger och sug ibland) för jag har inte varit sugen på något särskilt och inte tänkt på något "otillåtet". Att vara hungrigare ibland tycker jag inte är något konstigt. Brukar se till att jag äter mig mätt när jag äter och ta någon extra kopp te eller kaffe med kokosolja. Det brukar funka bra.

Igår kände jag mig riktig hungrig på förmiddagen. Tänkte ta ganska tidig lunch, men det blev bara örtte med kokosolja på förmiddagen. Sedan rann tiden iväg med flera telefonsamtal. När det blev lunch åt jag ostpanerad omelett med riven halloumi, en massa grönsaker och olivolja. En rätt som jag brukar stå mig bra på. Blev dock snabbt hungrig igen. Tog en liten fettkaffe. Blev också ett kokt ägg, en babybel och några paranötter som mellis. Brukar inte äta mellis annars. Jag brukar inte ha något behov av det och jag är rädd att det spårar ur, men det händer ibland när jag känner att jag behöver. Igår hjälpte inte det heller. 
Vid tretiden på eftermiddagen tar jag en dos kosttillskott. Då på eftermiddagen ingår det en msk L-glutamin. Efter det försvann hungern direkt och höll sig borta. Så antagligen var det sug ändå. Eller? Så som jag kände igår jag jag nog inte känt förut. Väldigt märkligt.

Det finns mycket som sånt här kan bero på. Hormoner, jag slappnar av efter resan (jag klarade att vara abstinent) mm.

Så här försöker jag hantera det. Man får prova sig fram. Nästa gång blir det L-glutamin tidigare.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar