torsdag 28 januari 2016

Cancer - en metabol sjukdom

Cancer blir vanligare och vanligare. Fler blir sjuka och fler dör. Vi håller inte alls på att vinna kriget mot cancer. Tvärtom. Jag är övertygad om att cancer i de flesta fall beror på kolhydratrik kost. Cancerceller är beroende av socker för att kunna föröka sig. Tillväxt i turbofart kräver turbobränsle. Som bekant bryts alla typer av kolhydrater ner till enkla sockerarter i kroppen.

Här är en mycket intressant föreläsning som jag hittade på bloggen Smarta diabetiker för några månader sedan men inte tittat på förrän nu. Dr Thomas Seyfried visar att även cancer är en metabol sjukdom.
När min f.d. man var sjuk i GBM (Glioblastom, mycket elakartad hjärntumör, som dr. Seyfried pratar om i föreläsningen) fick han faktiskt rådet att vara försiktig med sockret, men inte för tumörernas skull utan för att han inte skulle dra på sig kortisoninducerad diabetes. Han åt mycket kortison mot svullnaden i hjärnan nämligen. Kortison som alltså höjer blodsockret som i sin tur göder cancercellerna. Dr. Seyfried ifrågasätter flera saker i standardbehandlingen av GBM. En behandling som kanske gör mer skada än nytta.

Socker är ett jävla gift. Jag är glad att jag har fimpat det för gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar