torsdag 10 december 2015

Vikt och vägning

Idag skriver LCHF-ingenjören ett inlägg om vikt och hur mycket den kan variera av orsaker som inte är helt tydliga. Hon berättar att hon periodvis rasar i vikt för att sedan plötsligt gå upp 2 kg över en natt. Detta trots att hon äter precis likadant varje dag.

Det här är intressant tycker jag. Hur mycket vår vikt påverkas av hormoner framför allt. Vi kvinnor är såklart mest drabbade. Förändringar i hormonbalansen är naturligt, men den kan också påverkas av t.ex. stress och sömnbrist.
Just därför har jag bestämt mig för att bara väga mig en gång i månaden. Senast jag vägde mig var den 18:e november. Jag känner att jag har gått ner. Jag får på mig byxor som jag inte fick på mig för två veckor sedan, men jag vet inte hur mycket. Det är inte att gå ner i vikt som är huvudfokus för mig nu. Huvudfokus är att hålla mig sockerfri. Tidigare har jag blivit lite väl fixerad vid vikten och vågen när jag har försökt gå ner. Det har hänt att jag vägt mig flera gånger om dagen ibland och det ger ju absolut ingenting. Snarare känner jag mig uppgiven när det inte händer saker tillräckligt snabbt och motivationen sjunker som en sten.

Min plan är alltså att väga mig en gång i månaden. Om det inte har gått åt rätt håll viktmässigt på två månader i rad så ska jag fundera på då vad jag ska hitta på. Jag har inte så många kilon jag vill tappa och det är helt ok om det tar tid eller inte händer så mycket alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar