tisdag 1 december 2015

Morgonrutin

På kursen igår pratade vi om att vi ska skaffa oss en kort morgonrutin för att ta kontakt med att vi också idag är sockerberoende. Förhoppningsvis vaknar blåa hund (jaget) före röda hund (beroendet), men om den inte gör det får man hjälpa den på traven. Man tar sin morgonmedicin. Det behöver bara ta några minuter.

Så imorse öppnade jag Food for thought-appen det första jag gjorde och läste dagens tanke. Idag handlade den om emotionell smärta och hur vi sockerberoende och överätare har dövat den smärtan med socker och mat. När vi tar bort drogen kan vi ibland känna oss överväldigade av känslor som inte längre är dövade med mat. Då kan man överlämna dessa tankar till en högre makt, t.ex. skriva ner den på en lapp och lägga den i sin GodCan. Det passar ju väldigt bra att jag nyss gjort en GodCan. Lade en lapp i den i morse.
Det får bli min morgonrutin. I morse ringde jag dessutom in på mitt första OA-möte. De har 15-minutersmöten varje morgon. Det var lite småtrevligt tycker jag. Det ringde många fler människor än jag kunnat tro. Det kändes skönt att upptäcka att det finns många, många fler med liknande problem som jag. Man behöver inte känna sig ensam. De där morgonmötena kan också bli en bra morgonrutin. Det kommer inte att bli varje dag, men ofta.

Ytterligare en grej man kan göra varje dag nu i december är att kolla in Sockerskolans julkalender. Luckan öppnas kl. 05.00 varje morgon. Missa inte det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar