måndag 28 december 2015

Kurstillfälle 18 - Det är inte slut, det är en ny början

Sista kurstillfället idag. Dags för avslut. Vår kursledare pratade idag om att vi beroendepersoner ofta har svårt för avslut. Hon tog ett exempel som jag känner igen mig i så väl. I stället för att själv ta steget att avsluta en relation har jag gjort mig omöjlig så att den andre till slut har dragit sig ur.

Nu blir det ju inte riktigt ett avslut. Arbetet kommer att behöva fortsätta resten av livet och jag har planer för hur jag ska gå vidare. Är ivrig att komma igång med det. Det är fantastiskt att se vad jag själv har uppnått och vad mina kurskamrater har uppnått. Har haft sådan tur som har fått lära känna dessa starka kvinnor som fajtas varje dag mot den här sjukdomen. Vilken kraft det finns i oss.
Vad det gäller oss som gått kursen nu finns det planer på Skypemöten och mailkedja där vi kan skicka matplan, tacksamhets- och stolthetslistor till varandra. Det känns bra.

Sedan ska jag så fort som möjligt börja 12-stegsprogrammet. Jag har kanske, kanske hittat en sponsor. Har pratat ett par gånger med henne i telefon och det känns bra. Hoppas det går i lås, får nog veta det snart. Om det inte går i lås hittar jag säkert en på något OA- eller FAA-möte snart. Nu när julen är över kanske fler känner att de har tid att sponsra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar