måndag 14 december 2015

Kurstillfälle 16 - Kroppsuppfattning

Dagens lektion handlade om kroppsuppfattning. När man är sockerberoende kanske inte alltid kroppskostymen stämmer överens med känslan. Vi pratade om vårt fysiskt jag, vårt högre jag och beroendet. Beroenden har tagit över vårt högre jag och överskuggar det. När nu beroendet får ge med sig behöver vi fylla det tomrum, som vi tidigare fyllde med socker och mat, med någonting annat. Vi behöver stärka vårt högre jag, vår högre kraft.

Det finns många sätt att fylla sitt tomrum på. Man brukar prata om andlighet och med andlighet menar man inte nödvändigtvis att be till Gud. Att skriva tacksamhetslistor och stolthetslistor är ett sätt. Att lära känna sin kropp och utöva yoga och mindfulness är andra sätt. Vi behöver ta hand oss själva med t.ex. bra mat, god sömn och självkärlek.
Var hemma med sonen idag för att han är lite krasslig. Eftersom jag själv också är lite småföryld och trött passade jag på att lägga jobbet lite åt sidan och även ta hand om mig själv. Laddade ner appen Yoga Nidra som finns i appstore och kostar 20 kr. Yoga Nidra är en slags avslappningsyoga. Det finns en lång och en kort variant. Provade den korta på förmiddagen som är 12 minuter lång. Det var väldigt skönt. Har kört en del yoga förut, men då en mer fysisk form av yoga.

På lektionen idag pratade vi också om att prata kärleksfullt med sig själv i spegeln och ge sig själv kärlek. Det är inte så svårt att göra det de dagar man redan mår bra, men desto värre de dagar man mår mindre bra. Det blir en utmaning, men det är bara att börja träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar