fredag 11 december 2015

En annorlunda jul

Det kommer att bli en annorlunda jul. På julen är det mycket fokus på mat och godsaker. Ibland verkar det som att det är det som är det viktigaste med julen. Att det inte blir någon riktig jul om man inte får äta sig riktigt sprängmätt och ligger utslagen på soffan större delen av julhelgen.

För mig blir det annat fokus i år. Fokus på hälsan, relationer, samtal, umgås, vila och att bara vara. Jag ser fram emot julen mer än någonsin. Det kommer att bli utmanande med alla andra som äter, dofter och synintryck. Kanske kommer någon att undra och tycka att det är konstigt att jag inte äter någonting sött alls. Inte ens på julen. Att jag väljer bort godis och kakor är väl en sak, men det är väldigt mycket som innehåller socker som man kanske inte tänker på. Som t.ex. skinka, charkuterier, gravad lax, sill, soja, buljong, marinader o.s.v. Jag planerar och garderar mig. Väskan kommer att vara packad och jag kommer att ha med mig egen mat som jag kan äta. Den här utmaningen ska jag klara. Det kommer inte att bli den sista.
När det är jul vill även barnen baka pepparkakor och det är jobbigt. Doften alltså. Jag älskar pepparkakor. Brukar äta galna mängder med smör eller ädelost. Tänkte ett tag på att köpa färdig pepparkaksdeg, men efter att jag läst innehållsförteckningen bestämde jag mig ändå för att göra egen. Funderar på att sätta en klädnypa på näsan. Om jag har tur slipper jag i alla fall att hjälpa till med att baka ut dem, Känner att om jag smakar så mycket som en smula pepparkaksdeg kommer jag att falla direkt.

Tur att det finns andra sockerberoende jag kan ringa och OA-möten på telefon jag kan delta i under hela julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar