tisdag 29 december 2015

Återblick 2015

När jag ser tillbaka på 2015 har det handlat väldigt mycket om att exprimentera med kosten. Några dagar in på året, efter en jul i frosseri, började jag med en striktare LCHF än jag tidigare ätit. Målet var att nå optimal ketos. Ketos innebär att kroppen främst använder sig av fett som bränsle och tillverkar ketoner som bränsle till hjärnan och musklerna. En stor fördel med detta är att sötsug minskar betydligt och aptiten blir mer normal.
Mår jättebra när jag äter strikt LCHF, men trots att jag mår så bra på det och trots att jag mår så dåligt när jag äter socker och andra kolhydater (framför allt för att det blir sådana extrema mängder) höll det bara ett tag. Det började vackla och halta och gjorde så hela våren. När semestern kom i juli började jag om på nytt. Någonstans här började jag tänka att jag nog är sockerberoende. Historien upprepade sig på nytt. När jag började jobba igen i augusti började det svikta igen. Tänkte att nu ska det nog gå bra, jag är nog inte sockerberoende ändå. En ruta choklad en lördag blev snabbt fler de följande lördagarna. Sedan ökade mängd, produkterna jag åt och dagarna jag åt ganska snabbt efter det.

Till slut var det värre än på länge. I mitten av oktober fattade jag äntligen att jag behöver hjälp. Gick bl.a. med i Facebookgruppen "Sockerbomben i din hjärna" och hittade genom den SockerSkolan. Hade riktig flyt där. De hade en kurs (alla deras kurser går via webben) som började redan den 2/11 och var dessutom kl. 7 på morgnarna. En tid som jag hade möjlighet att vara med. Den kursen är något av det bästa jag gjort. Den gjorde hela skillnaden för mig. Den var mycket mer omfattande än jag trodde från början. Har också inlett biokemisk reparation. Allt detta har gjort att jag sakta med säkert komma på fötter igen. Nu har jag varit socker- och glutenfri i över 10 veckor.
En annan sak som jag lagt ner mycket tid på under året är träning. Kom på att det inte var så dumt att träna på morgonen före frukost. Hade bestämt mig för att köra min första triathlontävling under sommaren. Åkte på en cykelresa till Mallorca i april och det tyckte jag var väldigt roligt. Första tävlingen blev Görslitet i Karlstad i början av augusti och Mörkö triathlon i slutet av augusti. Båda sprintdistans. Är nöjd med båda tävlingarna och tyckte framför allt Görslitet var riktigt roligt. En bra och välorganiserad tävling där det var en härlig stämning. Som en liten extra grej sprang jag sedan Hultsfred halvmarathon i september.

Sedan jag började på SockerSkolan har jag dragit ner rejält på träningen. Det har i princip inte funnits någon tid över. Särskilt inte de första veckorna när det vara flera lektioner i veckan plus uppgifter. Jag tror inte att jag kommer att träna riktigt så mycket som jag gjort innan framöver heller. Det är en fin balansgång. Träning mår jag bra av, men det får inte bli stress för då riskerar jag min abstinens.

För ett år sedan summerade jag mängden träning för 2014 så det tänkte jag göra nu också. Det har blivit 103 timmar löpning, 109 timmar cykling och 42 timmar simning. Något mer löpning, mycket mer cykling och något mindre simning än 2014.

Förra året avslutade jag återblicken med följande: "Nu ser jag fram emot ett nytt år med kärlek, hälsa, en massa träning och bra mat." Det blir samma önskningar för nästa år. Kanske med tillägget abstinent mat :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar