söndag 29 november 2015

Tacksamhet, stolthet och GodCan

På nystartkursen jobbar vi mycket med tacksamhet och stolthet. Varje dag ska jag skriva upp tre saker jag är tacksam för och tre saker jag är stolt över. Det är inte alltid lätt, men det går ganska bra. Man kan ju också vara tacksam och stolt över samma sak flera gånger. Nu när fyra veckor av kursen har passerat har det blivit en lång lista över saker som jag kanske inte hade reflekterat över annars.

Det är en nyttig övning. Lite mental träning. Mer mental träning fick jag idag när vi hade till uppgift att göra en s.k. GodCan. En GodCan är en behållare av någon slag som fungerar som ett kommunikationsverktyg till din högre kraft/högre jag/universum eller vad man nu vill kalla den. Man skriver ner de tankar och beteenden vi inte längre vill ha eller annat som vår högre kraft ska få veta och lägger lappen i GodCan. När behållaren sedan är full kan man göra sig av med den, t.ex. elda upp den, som en symbol för att man låtit alla dessa tankar och beteenden försvinna.
Sådana här typer av övningar är tänkta att stimulera områden i hjärnan som vi inte använder så ofta. Skapa nya kopplingar. Förutom att skriva ner sina negativa tankar och beteenden på lappar blev det en kreativ övning att skapa behållaren. Att skapa är även det någonting som jag inte gör så ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar