tisdag 17 november 2015

Samtal om Biokemisk reparation

Idag hade jag då äntligen samtalet om biokemisk reparation. Jag har fyllt i en mängd formulär och även skickat in resultaten på alla de prover jag lämnade i somras. Min kursledare och coach har sedan gjort en sammanställning och bedömning som hon presenterade för mig idag.

Hon började med säga att hon förstår att jag mår som jag gör. Jag har höga binjurevärden, vilket tyder på utmattning och att jag håller på att gå in i väggen. Även sköldkörteln är stressad, men man behöver arbeta med binjurarna först. Mitt hjärnkemivärde (kommer inte ihåg om det har något särskilt namn) var 36 eller 39, det ska vara under 10.
Jag har skrattat lite åt att jag kan vara toktrött hela dagen, särskilt på eftermiddagen för att sedan piggna till på kvällen och inte kunna sova. Det fick sin förklaring idag. Det är förresten mycket som har fått sin förklaring under de här dryga 2 veckorna som jag har gått nystartkursen.

Nu ska vi jobba med att stötta binjurarna. Det viktigaste är att äta en socker- och glutenfri kost. Alla blodsockerfall stressar kroppen så det vill vi undvika. Jag ska fortsätta med de tillskott som jag redan äter och lägga till andra. Vi ska få upp min energi på dagen och se till att jag är trött på kvällen och kan sova.

Vi ska även jobba med min känsliga mage. Den mår mycket bättre utan socker, men är lite i olag för det mesta ändå. Det är viktigt att magen fungerar så att man kan ta upp näringen ur maten på bästa sätt och kommer kroppen till nytta. Jag ska äta mycket gröna grönsaker och skippa mögelostar en period.

Det var mycket nytt idag. Väldigt spännande och intressant. Det kommer att ta tid att komma i balans, men jag ser fram emot resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar