söndag 15 november 2015

Mattips

Om man inte brukar laga mat så kan det låta jobbigt att börja med LCHF och laga allting från grunden. Det tar ett tag att komma in i det och hitta sina knep. Tipsen nedan delade jag med mig till mina kurskamrater på Sockerskolan i veckan.

En sak som jag gör jätteofta är ostpanerad omelett http://www.jillsmat.se/recipe/fantastiskt-ostpanerad-omelett/. Jättegott och fyllningen kan varieras i det oändliga. Min favorit är skinka, mozzarella och oregano. På den sidan finns det flera recept som ska ta under 20 minuter. Varnar dock för att det även finns recept och bilder på sånt vi sockerberoende ska hålla oss borta ifrån.

Mina barn gillar inte varma grönsaker så vi har oftast grönsakerna vid sidan om. För att slippa hacka nya varje måltid eller ens varje dag så brukar jag ta ett blomkålshuvud och ett par broccolihuvuden, dela i klyftor och steka lite halvmjuka i smör. Spara i en låda i kylen. Köper alltid färdigsköljd spenat. Bara att ta fram, salta, peppra och ringla olivolja på om man vill. Brukar också skära upp ordentligt med stavar av alla grönsaker och ha i kylen så att vi klarar oss ett par dagar. En ny favorit är kålrabbi. Krispigt, gott och fräscht. Mild kålsmak för den som inte är så förtjust i kål annars.

Gör hamburgare och köttbullar i mängder och ha i frysen. Lätt att ta fram och tina.

Alltid storkok så att man har mat för några dagar. Bara att frysa in om man inte hinner äta upp.

Enkel rätt som tar lite längre tid i ugnen, men arbetsinsatsen är minimal: Lägg 6-8 fläskkotletter med eller utan ben i en ugnsform. Gör en sås på 5 dl grädde och valfria kryddor. Ex. salt, peppar, chili. Häll såsen över kotletterna. Ha i ugnen på 175° i 30 minuter och sedan på 150° i 90 minuter.

Enkel rätt som tar ännu längre tid, men ingen direkt arbetsinsats: Gå till en köttbutik och köp en rejäl bit benfri fläskkarré. Ibland är det extrapris. Jag brukar köpa en på minst 2 kg. Lägg i en järngryta eller motsvarande. Googla på recept på Pulled Pork. Många recept är med lite barbarbecuesmak. Gillar man inte det så kan man gnida in köttet med salt och peppar, strö över valfria kryddor, t.ex. chiliflingor, salvia och lökklyftor. Häll ca 5 dl vatten runt köttet. Lägg på locket, sätt in i ugnen. Sätt ugnen på 110°. Låt stå i 12 timmar, t.ex. över natten. Köttet brukar jag äta i t.ex. vitkålsblad med t.ex. hemgjord majonnäs eller gucamole och grönsaker. Det som blir kvar av köttet fryser jag in i portionspåsar.
Färdig Pulled Pork
Förutom gucamole är hemgjord majonnäs någonting som jag gör ofta som tillbehör. Majonnäs håller åtminstone en vecka i kylen. Jag brukar krydda med salt, peppar och chilipulver. Om jag vill ha mer bearnaisesmak har jag i dragon.

Till kött brukar jag alltid göra eget vitlökssmör av extra saltat bregott och pressad vitlök.

När jag är ensam hemma, vilket är lyx för mig, brukar jag köpa en bit oxfile och steka i stekpannan. Gör vitlökssmör och bea till. Sedan äter jag det tillsammans med grönsaker. Det är lyxig snabbmat. Fläskfilé funkar utmärkt det också.

När jag lagar fläskfilé brukar jag göra ett par stycken samtidigt. Kryddar, steker runt om i stekpannan. Lägger dem sedan i folie och in i ugnen på 200°. Efter ungefär 40 minuter är det klart. Saftigt och gott.

När jag inte har några rester brukar jag bara ta en massa grönsaker enligt ovan och steka några skivor Halloumi till. Eller någon korv med hög kötthalt.

Ost äter jag mycket i alla former. Så fet ost som möjligt så mättar det bra.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar