fredag 13 november 2015

Kurstillfälle 6 om Sinnenas påverkan och Matporr

Kursen idag var lite halvjobbig. Vi pratade om sinnenas påverkan och matporr. Hur man, trots att man ska vara sockerfri, tittar på godis och kakor, luktar, bjuder andra på sånt man själv inte ska äta, tittar på ex. "Hela Sverige, England, Världen bakar". Allt det där snacket om dofter och synintryck av sånt som jag ska avstå ifrån triggade mig. Som tur är gick det fort över.

Jag har blivit mer och mer medveten om hur bilder triggar mig så jag har systematiskt tagit bort gillamarkeringar från Facebooksidor som lägger ut olämpliga bilder. T.o.m. LCHF-sidor lägger ideligen ut bilder på bakverk. Jag tycker inte LCHF och bakverk hör ihop överhuvudtaget. Inte ens om de är sockerfria. Sedan tittar jag inte på mat- eller bakprogram på TV när jag nu väl tittar på TV. Hinner inte så ofta.

Att undvika att gå till affären är också bra. Det är ju nästan omöjligt att gå till kassan utan att passera tonvis med godis och kakor. Ytterligare en fördel med MatHem, man behöver inte titta på det man inte ska ha.
Uppgifterna vi får anknyter till det vi har pratat om den lektionen. Alla uppgifter känns meningsfulla, men det som ger mig absolut mest är att prata med de andra i kursen. Lektionerna och uppgifterna gör att jag hela tiden blir påmind att jag gör det rätta och och att jag är på rätt väg. Ingen risk att jag tappar fokus just nu. Det känns bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar