måndag 30 november 2015

Kurstillfälle 13 - Friskfaktorer och 12 steg

Det är dags att börja ringa in på möten på OA (Anonyma överätare) och FAA (Anonyma matmissbrukare). Nystartkursen varar inte för evigt och jag känner starkt att jag måste behålla fokus genom att delta i någon form av möten och ha kontakt med andra som gått nystartkursen. Risken är annars att jag faller tillbaka. Många som har gått före mig har den erfarenheten och det misstaget tänker inte jag göra. Det finns inga live-möten där jag bor, men det finns telefonmöten man kan delta i varje dag.
Dessa organisationer arbetar med 12 steg som är samma som för Anonyma alkolister o.s.v. men anpassade för matmissbrukare och sockerberoende. Förutom att delta på möten ska man hitta en sponsor som leder en igenom de olika stegen. Sponsorn är en person som är längre fram i sitt 12-stegsprogram eller redan har gått igenom hela programmet.

Vi pratade också om friskfaktorer och vikten av morgonrutin idag. Uppgiften som gäller friskfaktorer som jag ska göra till nästa gång är att lista saker som ger mig positivt tänkande, hjälper mig att stanna frisk och skänker glädje och lugn.

Morgonrutinen är till för att man ska ta kontakt med att jag också idag är sockerberoende. Det ska vara någonting som inte tar så många minuter. Jag tror att jag kommer att lägga en tanke i min GodCan och så har jag laddat ner en app som heter Food for Thought. Appen levererar dagliga tankar och meditationer för överätare. Tror det kan bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar