torsdag 12 november 2015

Hur mår jag?

Idag är det min 26:e dag som helt socker- och glutenfri. Det är rekord för mig faktiskt. Aldrig har jag varit socker- och glutenfri så många dagar i rad. Visst har jag varit nästan sockerfri i längre perioder, men jag kanske har ätit lite mörk choklad på lördagen eller så och har jag börjat med det går det snabbt utför.

Jag mår bra på många sätt. Känner mig gladare och har mycket energi. Använder energin till att hålla snyggt hemma, läsa, blogga och dyka ner i nystartkursen med tillhörande uppgifter. Allt detta ger mig ännu mer energi tillbaka. En uppåtgående spiral.

Det är inga problem med mat och sötsug. Äter kungligt varje dag. Är väldigt tacksam för att den biten känns så lätt just nu.
Trots att jag har fått extra energi nu är jag ändå väldigt trött vissa dagar. Plågsamt trött vissa stunder. Det är lite konstigt att man kan ha energi samtidigt som man är trött. Är trött fast jag tycker jag sover som en sten förutom när jag blir väckt av barn, katt eller toabesök. Att jag blir väckt ibland är jag så van vid så jag tror inte det är det som gör att jag är trött. Somnar oftast om väldigt fort. Min kursledare tror det kan vara abstinens, men jag känner mig osäker. Hur länge har man abstinens egentligen? Säkert mycket längre än jag tror.

Ibland kan jag få lite tankar på olika saker som jag sörjer lite över att jag inte kan äta. För ett tag sedan var det Nutella. Nutella som jag aldrig köper för det finns bara i jättestora burkar och om jag skulle ha den hemma skulle jag äta upp allt med sked i ett nafs. Eftersom jag aldrig köper hem det och nästan aldrig äter det annars så behöver jag ju inte vara ledsen för att jag inte kan äta det nu.

I morse kom jag på att det snart är advent och pepparkaksäsong. Jag älskar pepparkakor så för en liten stund kändes det jobbigt att inte äta några i år. Fast med tanke på att de innehåller både socker och gluten så är den goda smaken inte värt det som kommer efter. Både på kort sikt och lång sikt.

Längtar till tisdag då jag ska ha ett nytt samtal med min kursledare på sockerskolan om vad hon kan utläsa ur alla de svar på formulär och provsvar jag skickat till henne. Kanske kan hon hitta någon förklaring till tröttheten där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar