måndag 26 oktober 2015

Vad hände med mitt blodsocker idag?

Mätte mitt fasteblodsocker i morse. Jag har alltid legat inom normalgränserna (4.0-6.0), men legat i övre regionerna i det spannet. Lite högt för att vara "frisk" tycker jag. Det var någon läkare som kostdoktorn intervjuade som sa att om man ligger över 5 så är det inte jättebra. I morse hade jag det högsta någonsin, 6.8. Ketonerna var bara 0.8. Var fastande sedan över 12 timmar och har ätit strikt LCHF i över en vecka så jag fattade inte riktigt.

Vände mig till en facebookgrupp om sockerberoende som jag är med i och frågade om blodsockret. Svaret jag fick var väl ingen nyhet. Visst är det rimligt, men jag funderar ändå på varför mitt värde ligger över normalgränsen:

"Vid strikt LCHF sk. nollning måste levern ibland producera glucos för att blodsockret inte ska sjunka för lågt under sömnen, det är kroppens överlevnadsmekanism - utan den skulle det bli väldigt farligt och livshotande. Kallas för gryningsfenomenet: att vakna med högre blodsocker än vad det var när man gick o la sig. Din kropp har bara gjort sitt jobb medans du sov - utan den hjälpen hade du kanske inte vaknat (!) Öka mängden kolhydrater något, var inte rädd för att äta grönsaker ovan jord (minus majs o söta gröna ärtor) din kropp behöver näringen som finns i grönssakerna."

Äter redan den mängd grönsaker som jag tycker är lagom så jag ser ingen anledning till att öka på det. Det blir ofta knappt 10 g kolhydrater per dag för mig och det mår jag bra på.

Bestämde mig i alla fall för att fortsätta mäta blodsockret med jämna mellanrum under dagen. Tyckte det skulle vara spännande att se hur det förändras av mat och träning. Så här blev det:
Kostdoktorn: "Normalt blodsocker fastande före måltid är mellan 4 och 6. Efter maten bör man åtminstone hålla sig under 8.7 för att det ska kunna ses som normalt."

Hände inte så jättemycket (vilket är bra) mer än att jag låg på 8.5 en halvtimme efter lunchen. Undrar vad som hade hänt om jag ätit en annan typ av lunch med mer kolhydrater. Hade blodsockret blivit högre då? Nu var det ju ändå strikt LCHF jag åt. Tycker inte det skulle blivit så stor höjning på den lunchen.

Under dagen kom det in lite kommentarer på mitt inlägg i kostdoktorns forum och det kan vara så att proteinet är boven, eller att jag bara är en sån som har lite högre fasteblodsocker. Fast det har hänt vid något tillfälle att jag har mätt väldigt lågt också så något är det som påverkar.

Det där med hur allt fungerar i kroppen skulle jag vilja veta mer om. Jag har läst mycket om det både från farmaceututbildningen i Uppsala och nu på senare tid. Grunderna kan jag, men jag skulle vilja kunna ännu mer detaljer och förstå mer.

På Jonas Bergqvists blogg hittade jag ett par inlägg som var riktigt intressanta:

http://www.jonasbergqvist.se/energiskola-1-glukos
http://www.jonasbergqvist.se/energiskola-2-fettsyror

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar