fredag 14 augusti 2015

"Mat" under långa lopp

Eftersom jag planerar att köra triathlon på längre distanser i framtiden har jag funderat en hel del på det där hur man ska äta under ett långt lopp. Min mage är rätt känslig och det krävs inte särskilt mycket kolhydrater för att jag ska bli rejält gasig och få magknip. Det är en av anledningarna till att jag har valt att äta lågkolhydratkost. Jag drack lite Cola i slutet av ett halvmarathon en gång med följden att jag blev rejält kass i magen flera timmar efter.

I morgon är det Ironman i Kalmar. Det åkte förbi en bild på vad en deltagare planerade att äta under loppet i mitt flöde på Facebook. Bara åsynen fick nästan min mage att slå bakut.
Roade mig med att räkna lite på detta. Den totala mängden gel på bilden är 1010 g! Den totala mängden kolhydrater på bilden är 627 g! och då är inte Enerviten i rören och Resorben medräknade. Misstänker att det kommer att bli en del sportdryck ovanpå detta också.

Jag har aldrig kört någon Ironman eller ens i närheten, men jag kan säga att jag aldrig skulle få i mig ens hälften av detta. Min mage skulle protestera och jag skulle inte kunna genomföra loppet. En vanlig dag, träning eller inte, äter jag oftast max 10 g kolhydrater. Visst, under en Ironman håller man på hela dagen, men ändå.

Läste en Ironman-racerapport av en kille som äter lågkolhdyratkost (HÄR). Visst behöver man stoppa i sig lite kolhydrater när man ska prestera på max under en tävling. Han åt 490 g gel plus sportdryck. Han hade ätit lite mer kolhydrater än vanligt veckan innan i form av potatis och rotfrukter. Från kl. 12 dagen innan till frukost tävlingsdagen var han fastande. Frukosten var low-carb.

Detta känns väldigt mycket vettigare. Jag undrar om kroppen verkligen kan tillgodogöra sig 1 kg gel. 490 g känns mycket bara det.

Vi får väl se hur det blir för mig om jag någonsin kommer dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar