torsdag 20 augusti 2015

Effekterna av gårdagens 17.5-timmarsfasta :)

Jag har än så länge inte märkt av någon ökad hunger eller sug p.g.a. den utökade fastan igår. Däremot känner jag mig fortfarande pigg på något sätt trots att jag har sovit dåligt i natt. Sonen har fått nackspärr och har väldigt ont. Han och jag är hemma idag.

Brukar kolla hur många kalorier jag äter. Mest för att jag är expert på att inbilla mig att jag inte ätit så mycket och hur mycket som helst kan man ju inte äta även om man äter LCHF. I går kom jag upp i ungefär samma antal kalorier som jag brukar trots den skippade frukosten.
Det primära med periodisk fasta är inte att äta mindre kalorier även om det lätt blir så ändå. Det viktiga är att man låter kroppen vila och är i energiförbrukarfas lite längre. Detta kan man göra för att komma förbi en viktplatå, reglera aptiten eller få ordning på hormonbalansen. Vi är inte skapta för att äta 5-6 gånger per dag. Jag kan förstå att man behöver det om man äter mycket kolhydrater för att hålla blodsockret i schack, men det är inte naturligt. Med lågkolhydratkost har man inga blodsockersvängningar så det finns ingen anledning att äta i tid och otid.

Det är den här energin som jag känner idag som jag vill åt och det är så skönt när den infinner sig. Bara att hoppas att den håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar