torsdag 30 juli 2015

Vad får jag äta?

Svaret på den frågan är väldigt enkel: Jag får äta precis vad jag vill. Frågan är snarare vad jag VILL äta och hur jag vill må.

Jag får ganska ofta frågan om jag får äta det eller det när jag äter LCHF. Brukar svara som ovan att jag får äta vad jag vill.

Det handlar en hel del om att ta ansvar. Genom att äta en kost som gör att jag håller mig frisk länge tar jag ansvar för mig själv och för samhället. Det är inte ansvarsfullt att strunta i vad man äter, dra på sig sjukdomar och sedan lägga sig i sjukvårdens händer och kräva att man ska bli botad.

För trettio år sedan infördes de kostrekommendationerna som t.ex. livsmedelsverket envist förespråkar idag, d.v.s. tallriksmodellen. De infördes lättvindigt utan några som helst tester. Nu trettio år senare ser vi resultatet av dessa kostråd. Dags att tänka om och gå tillbaka till riktig mat igen. Mat som våra förfäder åt med en energifördelning som vi mår bra av.
Jag funderar ibland på hur samhället hade sett ut utan droger, t.ex. socker, alkohol och narkotika. Massor med pengar skulle sparas inom sjukvården och kunna läggas på andra saker. Färre sjukdomar och färre våldsbrott. Pengarna skulle kunna läggas på, vad vet jag, skola och omsorg kanske? Bättre vägar, bättre järnvägar eller något annat som det alltid saknas pengar till.

Man kan säga att var och en får välja och så är det ju. Alla har ett val, men alla borde ta sitt ansvar. Jag vill att mina skattepengar ska gå till något vettigt. Inte till att behandla typ-2-diabetes eller andra livsstilssjukdomar. Idag har 350000 personer i Sverige typ-2-diabetes. Varje sjuk kostar samhället 40000 kr/år. Det blir totalt 14 miljarder kronor per år. Bara på typ-2-diabetes. Sedan tillkommer alla andra livsstilssjukdomar.

Så om man tänker på vad man egentligen vill äta borde valet vara enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar