måndag 27 juli 2015

Socker i vin

Såg ett inlägg i kostdoktorns forum igår angående socker i röda viner. Mina favoriter bland röda viner just nu är:


  • Cerro som innehåller 3 g socker/liter
  • Zafrica som innehåller 8 g socker/l. Det låter som mycket mer än Cerro, men det blir bara 2,4 g socker om man dricker två glas á 150 ml.
  • Côtes du Rhône som innehåller mindre än 3 g socker/l.

Jag trodde att vita viner generellt sett innehåller mer socker än röda viner, men när jag kollade runt lite upptäckte jag att det inte var så. Kollade ett par vita viner jag gillar och de innehåller bara 4 g socker/liter.




Tipset är att kolla på systembolagets hemsida via telefonen eller från butikens dator som brukar finnas. Alla viner som finns i systembolagets sortiment har sockerhalten angiven.

8 kommentarer:

  1. Jag har en gång skrivit till Systembolagets huvudkontor och frågat varför man inte kan ha sockerhalten uppgiven på hyllkanten. Svaret blev att det fick inte plats!

    /Gäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde ju inte ta så stor plats, det är till nytta för många. Kanske får skriva en rad till dem jag också :).

      Radera
    2. Idag var jag på Systembolaget för att köpa en flaska vitt vin. Som vanligt fick jag söka upp en expedit för att få veta sockerhalten. Hon förklarade för mig att jag kunde se det i "min app", men det kunde jag inte eftersom jag saknade såväl app som Smartphone!!! :(

      /Gäst

      Radera
    3. Knepigt. Man kan inte förvänta sig att alla har smartphone. I åtminstone en av de butiker jag brukar handla i har de en dator. Har de inte det borde de kunna hjälpa till med det.

      Radera
    4. Jo, dator finns, men inte för kunderna. Man måste be personalen. Dom är alltid vänliga och gör som man ber om.

      /Gäst

      Radera
    5. Det är ju bra det. Men nu ska sockerhalten i alla fall komma på hyllkanten from i höst http://www.svd.se/vi-infor-sockerhalt-pa-hylletiketten-i-host

      Radera
  2. SvD: i höst kommer sockerhalten också att stå på hyllkantsetiketten i butiken, skriver Sara Norell, inköpschef på Systembolaget

    SvaraRadera