fredag 5 juni 2015

Hur man lättast kommer in i ketos

När jag vill skärpa till kosten och komma in i ketos snabbt har jag såklart ätit extremt lite kolhydrater. Absolut max 5 g/dag. Jag brukar också träna på morgonen före frukost. Gärna någon konditionsträning. Efter träningen fyller jag på med en frukost med hög andel fett. Väldigt effektivt.

Min frukost består, som nästan alltid, av fettkaffe med 30 g smör, 15 g kokosolja och ca 2,5 dl kaffe. Till det äter jag två ägg och 2 msk hemgjord majonnäs.
Till lunch är det lite olika vad jag äter. Ibland blir det samma som till frukost om jag är lat eller inte har några matrester hemma. Den här veckan har det blivit t.ex. köttfärssås med grädde och bacon. Till det har jag spenat med olivolja, salt och peppar. Till middag blir det något liknande.

När jag snabbt vill komma in i ketos brukar jag även tänka lite mer på vilka grönsaker jag äter. Det blir mycket spenat. Broccoli och gurka förekommer också.

Redan efter några få dagar når man optimal ketos och kan njuta av
När jag väl är inne i ketos går det bra att släppa en aning på det extremt strikta och jag brukar hamna på mellan 5 och 10 g kolhydrater/dag. Den ökade mängden kolhydrater består mestadels av en ökad mängd grönsaker.

Om man vill läsa mer om optimal ketos har kostdoktorn skrivit ett bra inlägg om det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar