fredag 12 juni 2015

Hälsocheck

Jag har länge velat göra en riktigt hälsocheck, alltså kolla en massa olika blodvärden. Det är inte bara att gå till vårdcentralen och be om prover. Då måste det finnas misstanke om något. Nu hittade jag ett företag på nätet som erbjuder remiss på vilka prover man vill. Man får ju betala förstås, men jag tyckte priset var överkomligt.

Lämnade prover här på sjukhuset för analys av blodfetter, blodsocker, sköldkörtelhormoner, binjurefunktion, leverfunktion, njurfunktion, lite olika vitaminer och mineraler samt lite olika immunförsvarsprover.

Blodfetterna är ju lite knepigt att tolka resultatet på. Fler och fler förstår att det inte finns något samband mellan högt kolesterol och hjärt- kärlsjukdom. Däremot har man sett vid obduktion av Alzheimerpatiener att de har väldigt LÅGA kolesterolhalter i sina hjärnor. Kolesterol är ett väldigt viktigt fett för hjärnan och är även grundstenen för kroppens bildande av D-vitaminer och könshormoner. Alla resultat på mina blodfetter var helt perfekta utom LDL. Det låg lite högt. Det jag inte fått veta är partikelstorleken på mitt LDL, vilket har betydelse. Totalkolesterolet var också lite högt, men eftersom mitt HDL, som ska vara högt, var just högt så drar det ju upp. Totalkolesterolet förstår jag faktiskt inte alls varför man redovisar. Om t.ex. mitt HDL hade varit lägre (d.v.s. sämre) hade mitt totalkolesterol varit inom gränserna trots att LDL var lite högt.
Mitt ena levervärde var också lite högt. Båda levervärdena var höga för ett par år sedan. Läkaren trodde då att det berodde på något virus som satt sig på levern. Det gick ner till normala nivåer efter några månader. Läkaren om skrev utlåtandet om de proverna jag tog i onsdags skrev att det kunde vara normalvariation, men han tyckte jag skulle ta om provet om några veckor. Jag får se hur jag gör med det. Kanske blir när jag ända är på vårdcentralen i något annat ärende.

Mitt fasteblodsocker var lite lågt, men det tycker jag inte är något att bry sig om egentligen. Jag har blodsockermätare hemma och det har alltid varit inom gränserna när jag mätt själv.

B12-värdet var ganska högt. Inget att oroa sig för heller enligt läkaren, men jag drar ner på mitt B-vitamintillskott som jag började ta när jag hade problem med eksem förra året. Uppenbarligen hade jag brist på något B-vitamin då eftersom eksemen började läka ut redan några dagar efter jag börjat med B-vitamin. Det tillskottet jag tar innehåller ganska mycket B12.

Magnesium, Natrium och D-vitamin, som jag också tar som tillskott, låg i nedre halvan i referensintervallet så de tillskotten behöver jag uppenbarligen fortsätta med.

Det var intressant att få resultaten på de här proverna. De prover jag misstänkte innan skulle kunna visa avvikande värden gjorde inte det. T.ex. tänkte jag att kanske hade låga järndepåer. Zink är ju också vanligt att man har brist på om man tränar mycket. Levervärdena var intressant eftersom de varit höga innan.

Nu har jag en "baseline" att utgå ifrån när jag tar nya prover i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar