onsdag 25 mars 2015

Soja

Det finns flera anledningar till att man vill välja bort kött från sin kost. Själv tycker jag det känns naturligt att äta kött. Människan har alltid ätit kött och våra kroppar behöver det. Dessutom tycker jag att det är gott. Däremot blir jag mer och mer noga med vad jag köper för kött, kyckling och fisk. Hur det är framställt. Exempelvis skulle jag helst vilja köpa allt mitt nötkött från någon gård där djuren har fått äta riktigt gräs o.s.v, men där är jag inte riktigt ännu.

Det finns sätt att ersätta proteinet vi behöver om man nu inte vill äta kött, men jag känner mig mycket tveksam till både soja och quorn.

Soja, t.ex. innehåller stora mängder naturliga gifter som fytinsyra, lektiner och ensymhämmande ämnen. Det innehåller fytoöstrogener som liknar mänskligt östrogen. T.ex. räcker det med två glas sojamjölk per dag under en månad för att störa menscykeln.


Det finns mängder med studier som kopplar soja till allvarliga hälsoproblem och toxikologer vid FDA (Food and Drug Administration) i USA har uttalat sig så här om soja:

”Vi motsätter oss hälsopåståenden om soja eftersom det finns rikligt med bevis på att vissa isoflavonoider som finns i soja är giftiga för östrogenkänslig vävnad samt för sköldkörteln…givet att en kvinnas eget östrogen är en signifikant faktor för bröstcancer är det inte att rekommendera att soja är hälsosamt…allmänheten kommer att utsättas för en potentiell risk från soja utan adekvat varning och information”


Förutom hälsoaspekterna borde man även tänka mer än en gång på miljön innan man väljer sojaprodukter. Naturskyddsföreningen anser att sojaodlingarna är det mest akuta hotet mot världens största regnskog.

Länkar till mer information om soja:

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/#.VRJ6vo54rYg
http://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2007-3/sojan-ater-regnskog

2 kommentarer:

  1. Läs The Whole soy story av Kaayla T. Daniel (2005). Den finns fortfarande att köpa.
    Soy is not a health food, does not prevent disease and has not even been proven safe. Epidemiological, clinical and laboratory studies link soy to malnutrition, digestive problems, thyroid dysfunction, cognitive decline, reproductive disorders, even heart disease and cancer. This title tells the truth about soy that scientists know.
    Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag såg den när jag surfade runt på soja, men har inte kollat upp den närmare.

      Radera