fredag 13 mars 2015

Hur får man tid att träna?

Mycket handlar om prioriteringar. Jag mår så bra av träning och tycker det är så kul att det är lätt att prioritera den. Det handlar knappast om att man inte har tid. Jag jobbar visserligen bara 75%, men jag är ensamstående mamma till två barn på heltid, har en dotter som tränar flera dagar i veckan och tävlar ibland, sonen har bara aktivitet en dag i veckan än så länge. Jag tycker jag får mycket hjälp på helger och skollov, men på vardagarna är jag oftast ensam eftersom föräldrar och annan släkt bor långt bort. Sonen är så pass liten att han fortfarande behöver hämtas varje dag.

Nu har jag extremt bra förutsättningar för träning (förutom ovanstående). Lagom långt till jobbet för att springa eller cykla till jobbet. De allra bästa träningsmöjligheterna på jobbet. Vi har ett aktivitetshus, precis brevid det huset där jag har mitt kontor, med gym, pool och en massa pass. Sedan har vi flextid också, vilket underlättar om man vill träna på morgonen eller lunchen som jag i princip alltid gör. Dessutom har jag investerat i ett bra löpband hemma, ett par hantlar, en yogamatta och några yoga-DVDer.
För mig har träningen blivit väldigt viktig. Jag tror att alla mår bättre av träning - på sin nivå. Raska promenader eller en cykeltur räcker långt. Fast om man nu inte kan eller vill träna av någon anledning är ändå kosten det absolut viktigaste man ska se över om man vill göra någonting bra för sin hälsa. Jag har pendlat mycket i vikt genom åren och inte en enda gång har det räckt att BARA träna för att gå ner i vikt. Däremot har jag gått ner i vikt även om jag inte har tränat om jag har ätit bra.

För mig har det inte alltid varit självklart att träna så jag vet att det kan vara jättesvårt att komma igång på allvar, men dra ner på kraven, ta ett steg i taget. Nyckeln för mig att komma igång att springa var att springa med en låg puls. Att det inte var så ansträngande gjorde att jag orkade hålla ut och efter ett tag kändes det lätt att komma ut och jag ville inte vara utan träningen. På den vägen är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar