söndag 8 februari 2015

Sötningsmedel

I många år har jag använt sötningsmedel i kaffet. Jag klarade knappt av att dricka kaffe utan det. Fanns det inget sötningsmedel tog jag vanligt socker. När jag åter gjorde ett ryck med LCHF i oktober förra året började jag fasa ut sötningsmedlet för att ganska snart sluta helt. Nu är det drygt 3 månader sedan jag använde det. Numera funkar det bra att dricka kaffet utan sötning.

Många typer av sötningsmedel har en konstig bismak. Köpte Stevia i små tabletter till kaffet en gång. Det fick jag kasta, det gick inte att dricka kaffet om jag hade det i. Tillverkarna hävdar att Stevia är naturligt och hälsosamt, men jag är inte så säker.


Tidigare drack jag också mycket Pepsi Max och liknande, men jag har nog alltid känt mig lite skeptiskt till sötningsmedel för när jag väntade mitt första barn 2003 slutade jag med det. Det kändes inte bra. Sedan har jag inte börjat igen.

I september 2014 kom det ut en ny forskningsrapport om att sötningsmedel kan förändra tarmfloran och på så sätt ge förhöjda blodsockervärden. Både hos möss och hos människor. Se artikel i DN. Så det finns en, kanske flera, anledningar till att vara skeptisk mot sötningsmedel.

Sedan kan man ju fundera på att om man har problem med socker kanske den söta smaken hos sötningsmedel kan trigga igång sötsug. Detta gör det ju lite knepigt med alla dessa LCHF-bakverk som det har kommit recept på och som många LCHF-are bakar. För min del äter jag hellre en kaka med riktigt socker än med sötningsmedel någon gång ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar