onsdag 11 februari 2015

Ofta förkyld? Kolhydraternas inverkan på immunförsvaret

En anledning till att jag provade LCHF första gången var att jag ofta var förkyld. Hela hösten och vintern var jag småförkyld och jag fick ofta göra ofrivilliga uppehåll med träningen. Våren 2012 när jag ökade upp min träning lite mer hade jag förkylningskänningar efter varje träningspass.

När jag började med LCHF första gången i januari 2013 märkte jag en snabb förbättring. Från att ha varit mer eller mindre förkyld sedan i slutet av augusti blev jag helt frisk och höll mig frisk. Jag kunde träna mer och kontinuerligt utan att känna mig det minsta förkyld.



Kolhydrater är inflammationsskapande och immunförsvaret får jobba hårt för att läka dessa inflammationer. Det gör att immunförsvaret inte orkar med att ta hand om alla virus vi bombarderas med och vi blir förkylda.

Om vi däremot drar ner på kolhydraterna så att inflammationerna i kroppen får läka ut så får kroppen chansen att ta hand om virus och annat som invaderar våra kroppar på ett bättre sätt. De flesta sjukdomar och åkommor en människa kan drabbas av beror på brister i immunförsvaret. Det finns värre saker än en förkylning.

Så, mina råd är: Dra ner på kolhydraterna rejält, låt kroppen få läka ut och varför inte göra lite ingefärashot och ta det varje dag. Se recept här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar