fredag 6 februari 2015

En månad i ketos, fördelar och nackdelar samt kvällens middag

Idag är det en månad sedan jag började jobba för att gå in i ketos. Det har varit nästan bara fördelar och jag mår verkligen bra av den här livsstilen. Nedan listar jag fördelar och nackdelar som jag har upptäckt under den här månaden.
Fördelar:
Infektionsfri Trots att många andra är förkylda och sjuka just nu så har jag klarat mig helt ifrån sjukdomar än så länge.
Energi Jag har en massa energi. Som det sades i en intervju av kostdoktorn: "Jag har så mycket energi så jag kan lika gärna träna lite."
Kontinuitet i träningen Eftersom jag är frisk och har energi så kan jag träna så mycket jag vill och hinner.
Piggare I början var jag väldig pigg, nu på sista tiden har jag varit lite tröttare. Jag tror det beror på att sömnbehovet har ökat p.g.a. all träning och jag hinner helt enkelt inte sova så mycket som jag skulle behöva ibland.
Gladare Piggare och mer energi = gladare
Viktnedgång Även om det inte har hänt så mycket på vågen de sista två veckorna så har jag trots allt gått ner både i vikt och i omfång.
Lägre matkostnad?? Jag har känslan av att matkostnaden har blivit mindre, men jag vet inte säkert. Jag äter helt klart mindre mängd överhuvudtaget, särskilt protein. Detta är jämfört med hur jag åt innan jag började med lite striktare LCHF för en månad sedan. Åt ju LCHF även innan. Den ökade energin gör också att jag orkar planera maten mer och utnyttja den mat jag har hemma.

Nackdelar:
Socialt Ibland blir det lite svårt socialt t.ex. när man är bortbjuden. Känns tråkigt att säga "nej, jag äter inte" o.s.v. men samtidigt är det helt klart värt det. Skulle jag proppa i mig kolhydrater är jag rädd att jag inte skulle kunna sluta sen.
Äta ute. Det blir lite mer utmaning att äta ute. Det förvånar mig att inte fler restauranger satsar på något lågkolhydratalternativ med tanke på hur många det är som äter low carb.


Ikväll åt vi tacos. Jag kryddade köttfärsen själv med paprikakrydda, chilipulver, nejlika, spiskummin, oregano, salt och peppar. Den lade jag i ett spetskålblad och la en stor klick bregott med havssalt på. Till det åt jag brie, avokado, spenat och olivolja. Otroligt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar