fredag 30 januari 2015

Skolmaten

Igår ringde min son från skolan strax efter lunch och sa att han hade så himla ont i magen och lite ont i huvudet. Jag åkte genast och hämtade honom. Pratade med hans lärare och hon sa att han hade kroknat ordentligt efter lunch och inte orkat någonting. När jag träffade min son märkte jag ganska direkt att det inte var någon större fara. Han klagade på att han hade ont i magen, men också på att han var hungrig och törstig. När vi kom hem åt han 2 knäckebrödsmackor med salami i rask takt. Sedan mådde han bra. Till lunch hade de fått potatis- och purjolökssoppa med en mjuk smörgås till. Sonen hade fått lov av sin lärare att ta två smörgåsar. Soppan luktade något som man definitivt inte äter så ingen av mina barn hade rört den.



Det är första gången det har blivit så här illa, men nästan varje dag är båda barnen jättehungriga när de kommer från skolan och är småsugna resten av eftermiddagen/kvällen.

Jag har inte tvingat på mina barn LCHF utan försökt smyga in bättre alternativ efterhand. Hemma hos oss förekommer inte lightprodukter och väldigt sällan halvfabrikat, men jag känner att jag nog får jobba lite hårdare med frukosten så att de står sig bättre under dagen.

Jag tror att alla barn hade varit friskare, gladare, piggare och hade presterat bättre i skolan om de hade fått bättre mat. Först och främst mat de tycker om och i tillräcklig mängd. De få gånger det är mat de gillar hör man ofta att de inte får äta sig mätta. Sedan tycker jag att man skippa lättmjölken och andra fettsnåla produkter i skolan och satsa på fullfeta produkter så att barnen håller sig mätta längre.

Min dotter berättar att de äldre barnen på skolan ofta går till pizzerian och äter lunch eller till matbutiken och köper godis och läsk. Hur bra är det? Men jag förstår dem. Vem står ut med att vara hungrig för att man inte får ordentligt med mat i skolan? Och får man inte bra mat som håller en mätt blir man snabbt sötsugen.

Naturlig mat i skolan skriver mer om skolmaten i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar