söndag 4 januari 2015

Ont i halsen

Jag har fortfarande ont i halsen. Är inte förkyld i övrigt direkt, men det går ju inte att träna så mycket med halsont :(.

Hoppas det går över fort med vila och bra mat. Har också fått recept på en ingefärashot av mina föräldrar som känns väldigt bra i halsen (starkt).


Recept:

750 ml vatten
300 g tunt skivad ingefära
2 st pressade citroner

Koka ingefäran i vattnet i 30 minuter. Sila av ingefäran och låt svalna. Pressa i 2 citroner. Häll upp på flaska och förvara i kylskåp. Ta 4-5 cl en gång per dag i förebyggande syfte, ev. oftare vid behov.

Ursprungsreceptet innehåller 100 g socker eller 50 g honung, men det har jag såklart tagit bort.

Det jag funderar på är hur mycket kolhydrater den här shoten kan innehålla som jag gör den. Ingefära innehåller 18 g kolhydrater/100 g. Man kastar ju bort den efter kokningen och det mesta sitter nog i den fasta ingefäran, men hur mycket kan tänkas komma ut i vätskan? Någon som vet?

Snart är det dags att dra åt tumskruvarna igen och komma in i ketos. Blir det svårare än förra gången får jag väl prova att ta bort ingefärashoten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar