måndag 19 januari 2015

Frisk på utsidan, sjuk på insidan

Nyligen var det en person i min närhet som fick blodproppar i lungorna. Den här personen är i medelåldern, smal och mycket vältränad. Tränar i princip varje dag. Det är alltså ingen garanti att man är frisk bara för att man är smal och vältränad.

Nu vet jag inte så mycket om den här personens kost mer än att det i alla fall inte är någon LCHFare så om propparna beror på kosten låter jag vara osagt.

Det jag vet är att om man äter en kolhydratrik kost belastar det kroppen väldigt mycket. Alla kolhydrater bryts ner till samma enklare sockerarter oavsett om de är "bra" eller "dåliga". Sockret skapar inflammationer i kroppen, även i våra blodkärl. Det blir skador i blodkärlen och kolesterolet kommer dit för att försöka laga skadorna. Detta har jag skrivit mer om i mitt inlägg om kolesterol. Det bildas plack och blodproppar, t.ex. i en ven i benet som när som helst kan släppa och åka via blodbanorna och fastna i känsligare organ, t.ex. i lungor, hjärna eller hjärta.


Det är få av oss som klarar av att äta så mycket kolhydrater som "vanlig mat" består av idag utan att det får konsekvenser förr eller senare. Våra kroppar är inte skapta för det. Kostdoktorn har ett bra inlägg om detta på sin hemsida. Rekommenderas varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar