fredag 9 januari 2015

Den viktiga sömnen samt ketosrapport

Jag sover väldigt olika i olika perioder. Ibland har jag svårt att somna och ibland vaknar jag för tidigt. Det kommer också perioder då jag somnar snabbt och sover som en stock hela natten. Det är skönt att göra det, men oftast är jag inte piggare på dagen för det. Oftast vet jag inte anledningen till att jag sover sämre.



Nu har jag haft svårt att sova tre kvällar i sträck. Det har varit lite varierande orsaker tror jag. Lite oro över att allt drar igång igen kanske. Barnen började skolan igår efter jullovet och det var en del tankar kring det i förrgår kväll. Det är en del att ha i ordning, både sig själv, barnen och prylar. Nu känns det bättre med det.

Sedan kan jag inte sova om jag är kall och händer och fötter, vilket jag ofta är. Känner mig inte alls som någon kamin som jag gjorde under ketosveckan innan jul. Det kommer kanske. Igår fick jag till slut gå upp och hämta raggsockor och lägga mig på mage med händerna under mig. När jag väl somnat sover jag som en stock.

Tror det är ketosen som gör att jag ändå inte känner mig jättetrött och har energi trots för lite sömn.

Efter morgonträningen (på motionscykel idag) mätte jag ketoner och blodsocker. Ketonerna var 3,4 mmol/L, lite över gränsen för optimal ketos. Enligt bilden nedan innebär det svält. Tycker verkligen inte det känns som att jag svälter även om jag har känt mig lite hungrig, särskilt på eftermiddagen igår, och planerar att öka intaget p.g.a. det. Vad gör man? Hittade ett inlägg på Martinas blogg med tips. Hon anger 4 mmol/L som "svältgräns". Jag får väl prova mig fram med tipsen i inlägget. Blodsockret låg på 5,2 mmol/L. Vägde mig imorse också och jag har tappat nästan ett kilo sedan i tisdags morse.


Andra "besvär" som jag haft är lite lätt illamående någon eller ett par gånger på eftermiddagen de första två dagarna. Det kommer snabbt och försvinner efter en knapp minut. Har haft lite lätt huvudvärk också, vet inte om det beror på kostomställningen eller sömnbrist. Sedan har magen varit lite i uppror. Det kan bero på allt fett, Har inte haft några besvär av det tidigare, men min mage är lite strulig ibland och ibland reagerar den på vissa saker och ibland inte. Idag är det inga problem. Det är så skönt att känna sig mindre fluffig och svullen och att slippa sötsuget.

Idag blev det som vanligt ägg och fettkaffe till frukost. Lax med chevreost och pecannötter, creme fraiche och spenat med olivolja på till lunch. Kyckling med ädelost i gräddsås med blomkålsris, spenat och olivolja till middag. Tog också en bit ädelost som mellanmål när jag kom hem från jobbet. Kände mig lite hungrig då så det kunde jag behöva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar