lördag 6 december 2014

Ägg

Ägg är nog världens bästa livsmedel. De innehåller massor med vitaminer, mineraler, protein och fett. Dessutom är det väldigt gott. Jag äter minst 2 ägg per dag. Oftast fler. För det mesta vanliga kokta ägg, men även i form av omelett eller LCHF-pannkaka. Jag har också börjat ha med mig ett par ägg och en tub majonäs i väskan som mellanmål i fall det skulle behövas.

När jag gick på Viktväktarna för många år sedan var det noga med att man bara skulle äta ett ägg om dagen. Max! Då trodde man att kolesterol var farligt och att ägg innehöll för mycket kolesterol. Numera vet vi att det inte stämmer och det är fritt fram.


Jag väljer att köpa ekologisk mat om det går och så även ägg. Det råder allmänt brist på ekologiska produkter och butikerna får inte in så mycket ekologiskt som de vill, men förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Näringsvärde i ett kokt, ekologiskt ägg:
(Länk om det är svårt att läsa tabellen: http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=4135)


2 kommentarer:

  1. Kan du göra tabellerna lite större - de var väldigt svårlästa...

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagt till en länk som leder till samma tabell på Livsmedelsverkets hemsida. Det är nog lättare att läsa där. Tack!

    SvaraRadera